La setmana passada es va celebrar una jornada per tractar els canvis sobtats de so que hi ha a la televisió entre programes i entre aquests i els espais publicitaris, a més de quan es canvia de cadena. Els experts reunits en la sessió, organitzada pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya, van coincidir que, per actuar de forma consensuada i aconseguir que el sector compleixi amb les recomanacions europees del que van anomenar loudness war, cal un canvi de mentalitat per part dels directius de les televisions i dels publicistes.

“Hem avançat, però encara ens queda molta feina a fer per conscienciar els directius de les cadenes que pensen que com més alt sigui el so de la cadena més atenció li prestaran els teleespectadors. Així mateix, cal advertir els publicistes que un canvi sobtat de so pot provocar que la persona teleespectadora canviï de canal o apagui el televisor”, va assenyalar el conseller del CAC Daniel Sirera, coordinador de la comissió de plataformes audiovisuals, xarxes i tecnologia.

Per la seva part, Llorenç Gómez, enginyer especialista en sistemes, equipament i comunicacions audiovisuals de TV3, va explicar que la cadena pública ja ha fet canvis en els àudios perquè els espectadors no hagin de patir pels canvis de nivell. Unes mesures, però, que “per desgràcia” no poden aplicar a la resta de televisions que n depenen d’ells.

El director d’operacions de Mediapro, Emili Planas, considera que el repte és que totes les cadenes segueixin la recomanació europea EBU R-128, que segons ell és la referència per a les televisions que emeten en fibra òptica, TDT, satèl·lit o internet. “Ens cal un esforç brutal de les direccions de totes les cadenes, que han d’entendre que han de sonar igual que la resta de la competència. Així mateix, les persones que generen els continguts i que són els que aporten diners a les cadenes via publicitat han de comprendre també que és molt més rendible per a ells que els anuncis no augmentin el so, perquè tan fàcil es baixar el volum com canviar de canal”, va afirmar.

A més, el director tècnic de 8tv, Jordi Cenzano, va subratllar la necessitat de disposar d’un mesurador adequat, així com de crear una cultura al respecte en tota la cadena. “El directiu de la cadena ha de confiar que la inversió d’implantar aquests mesuradors seran una millora per a la seva empresa. Igualment, cal formar els tècnics en aquest nou paradigma, perquè no serà un trauma, però certament serà un canvi. Cal conscienciar de mica en mica per complir amb la norma i acabar amb la loudness war”, va manifestar Cenzano.

Finalment, el professor de Telecom BCN, Josep Ramon Casas, va recordar que les actuacions contra els canvis sobtats de so és un tema “d’acord entre tots”, i va recalcar que cal que la conscienciació sobre la loudness war sigui d’àmbit europeu.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram