Un informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya mostra que el 45,3% dels anuncis de joc i apostes en línia emesos a la televisió ho fan durant l’horari protegit. En el cas de la ràdio, el percentatge arriba fins al 84,5%. Les emissions d’aquest tipus de publicitat en horari protegit es produeixen únicament en TV i ràdios privades.

A més, el CAC ressalta que moltes d’aquestes emissions tenen lloc en el context de retransmissions esportives, una tipologia de programació amb àmplies audiències d’infants i joves.

L’estudi també adverteix sobre les tècniques que utilitzen els operadors de joc i apostes en línia per captar nous clients: la utilització de personatges amb rellevància per als menors (com per exemple futbolistes en actiu); l’oferta de bons per jugar gratuïtament (el 77,6% de les comunicacions comercials a televisió i el 79,8% a la ràdio n’ofereixen), i, especialment en el cas de la ràdio, la menció publicitària (la verbalitzada pel mateix narrador de l’esdeveniment esportiu).

El document també indica que a internet, i particularment a les plataformes de distribució de vídeos, l’accés de menors als continguts s’efectua de manera “lliure i sense filtres de comprovació d’edat”. A més, són habituals els tutorials d’ús dels webs de joc i apostes de diferents operadors.

L’informe analitza la presència de continguts de promoció del joc i les apostes en línia els dies 20 i 28 d’octubre a TV3, 8tv, La 1, Telecinco, Cuatro, Antena 3, laSexta, Catalunya Ràdio, RAC1, Cadena SER, Cope i Onda Cero; i els dies 26 i 28 d’octubre a les cadenes especialitzades Esport3, Gol i Teledeporte. A més, també s’analitza la retransmissió del partit FC Barcelona-Reial Madrid del 28 d’octubre a BeIN LaLiga.

Finalment, el treball també examina els continguts dels webs de la CCMA, RTVE, Mediaset, Atresmedia i Emissions Digitals de Catalunya, així com les principals plataformes de distribució de vídeos: Dailymotion, Vimeo i YouTube, en diferents moments entre el 17 i el 30 d’octubre.

Prohibir els anuncis i els famosos en la publicitat

En la presentació de l’Anàlisi de la presència de continguts de promoció del joc i les apostes en línia, el president del CAC, Roger Loppacher, va insistir en què les persones menors d’edat estan exposades a continguts de risc molt perjudicials, i que cal regular de manera més estricta aquesta activitat.

“Des del CAC reclamem la prohibició dels anuncis de joc i apostes durant tot l’horari protegit. També demanem la prohibició absoluta de la presència de personatges famosos en la publicitat, per l’ascendència especial que tenen entre els infants i els adolescents. Igualment, creiem que la narració de les comunicacions comercials no l’haurien de fer les mateixes persones que narren un esdeveniment esportiu”, va afirmar Loppacher.

“S’ha traspassat una línia vermella”, va denunciar Jaume Padrós, president del Col·legi de Metges de Barcelona. “Per primera vegada a la història, infants, adolescents i joves estan sent exposats a publicitat que estimula el joc de manera indiscriminada, presentant-lo com una activitat lligada a celebritats del món de l’esport i de l’espectacle”, reblava.