Arnau Sanz, Jordina Cot, Quirze Arenas, Mia Ortet, Joan Marc Garcia, Long Li Xue, Gerard Velez i Ramon Grau.
El 51% dels creadors de contingut de Catalunya no genera ingressos, i els que ho fan tenen com a principal font les col·laboracions amb marques (45,6%) i la publicitat en plataforma (19,3%).
Aquesta és una de les principals conclusions del primer estudi sobre el sector a Catalunya, el qual ha estat elaborat per l’agència Karmina amb el suport del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació i la Fundació .cat.
El treball es basa en una enquesta a una mostra de 496 creadors de continguts de Catalunya, i té per objectiu entendre millor les seves necessitats i definir un full de ruta per potenciar i professionalitzar el sector.
Les principals dades
El treball de Karmina indica que tan sols un 8,2% dels enquestats viu exclusivament de la creació de continguts, i només el 27,4% aconsegueix que l’activitat suposi més del 50% dels seus ingressos. Els principals canals de monetització són Instagram (95,6%), Facebook (52,7%) i TikTok (50,5%).
En paral·lel, un 46,2% de la mostra diu estar diversificant les seves fonts d’ingressos, per exemple amb la creació de contingut per a empreses (27,6%), les col·laboracions amb mitjans (19%) i la formació (15,5%).
Quant a la llengua, el 58,2% dels enquestats creu que és un obstacle a l’hora de col·laborar amb empreses a Catalunya, percentatge que puja al 74,7% si es tracta de companyies de fora. A més un 61,5% considera que facturaria més si fes contingut en castellà, i el 79,1% afirma que arribaria a més gent.
Per altra banda, el 21% dels enquestats dedica entre 20 i 40 hores a la setmana a la creació de continguts; l’11% entre 10 i 20 hores; el 24% entre 5 i 10 hores, i el 34% entre 2 i 5 hores setmanes.
De la mostra de l’enquesta, només el 5,9% té més de 100.000 seguidors a les xarxes, i un 7% entre 50.000 i 100.000. De fet, el gruix d’enquestats, el 49,8%, té menys de 5.000 seguidors, un percentatge que s’acosta al dels que no generen ingressos amb el seu contingut.
Conclusions
L’estudi indica que existeix una correlació entre el nombre de seguidors, les hores dedicades i els ingressos rebuts quan es tracta de la voluntat dels creadors de professionalitzar-se.
També es considera necessari generar espais de comunitat entre creadors de contingut, tant per compartir experiències i coneixements com per fomentar col·laboracions entre ells, com ara llistats o plataformes comunes.
Segons l’estudi, els creadors de contingut reclamen un reconeixement social i institucional més gran, amb suport efectiu i a llarg termini. A més, es demana un millor posicionament del català com a llengua útil i atractiva per a la creació de contingut.
Finalment, es destaca la importància de la professionalització per donar valor real a la feina dels creadors de contingut.
“Cal acompanyar els creadors de contingut de la mateixa manera que ho fem amb els mitjans”, assenyala Ramon Grau
El president del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació, Miquel Campmany, i el president de l’AMIC, Ramon Grau, han estat els encarregats d’obrir la presentació. En la seva intervenció, Campmany ha recalcat la importància de la llengua catalana i d’impulsar-la també des de les institucions a través dels creadors de contingut.
Per la seva part, Grau ha subratllat que “cal acompanyar els creadors de contingut de la mateixa manera que ho fem amb els mitjans de comunicació per fer-los créixer, i ajudar a consolidar un sector estratègic com és el de la comunicació. Hem de pensar en gran i l’AMIC hi serà com hi ha estat fins ara”.
Arnau Sanz, conseller delegat de Karmina, ha estat l’encarregat de presentar les principals dades de l’estudi, en una jornada celebrada aquest dijous al Palau Robert de Barcelona.
Campmany recalca la importància d’impulsar la llengua catalana des de les institucions a través dels creadors de contingut
Posteriorment, Gerard Velez, director de projectes estratègics de la Fundació .cat, ha donat a conèixer la Llista, el primer mapa viu i actualitzat de l’ecosistema de creadors de contingut en català. Segons ha explicat, aquesta eina llançada la setmana passada permet visibilitzar el talent, connectar-lo amb oportunitats i oferir dades fiables sobre l’activitat creativa en català a les xarxes.
La presentació de l’estudi ha finalitzat amb una taula amb Quirze Arenas, editor d’Eva, el canal juvenil de 3Cat; Joan Marc Garcia, director de Territory Influence per a Espanya, Itàlia i Portugal; Mia Ortet, fundadora de Vadebò, i Jordina Cot, creadora de contingut, moderats per Long Li Xue, creador de contingut.
Neix ‘Llista’, un rànquing per visibilitzar i connectar la creació de continguts digitals en català