El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha presentat el primer informe sobre pluralisme en la informació esportiva a la televisió catalana, amb el qual ha constatat els desequilibris existents. En concret, els que provoca l’hegemonia del futbol pel que fa a la resta d’esports; el de l’esport masculí respecte al femení, i els de les informacions esportives de Barcelona a la resta del territori.

A partir de les dades generals de l’informe, el Consell es pregunta fins a quin punt els mitjans reprodueixen el que existeix en la realitat esportiva o bé contribueixen a generar uns determinats referents i aficions sobre l’esport. Com a exemple, explica que les retransmissions de les competicions d’automobilisme o motociclisme han contribuït a què es coneguin i a generar-hi afició.

A més, el CAC assenyala que una bona part dels desequilibris en la informació estan motivats pel fet que els grans esdeveniments esportius que generen una audiència pròpia “reben el suport d’uns patrocinis que poden ser molt elevats”.

L’oportunitat d’Esport3

El Consell diu entendre que els mitjans públics facin tots els possibles per tenir una audiència àmplia, i que per assolir-ho recorrin a informar sobre esports amb “criteris de rendibilitat econòmica i d’espectacularitat”. Però també considera que haurien d’atendre de forma “més equilibrada” l’actualitat informativa esportiva, a més de preveure “accions específiques” per incrementar la presència de l’esport femení, per diversificar les modalitats que es difonen i també els actors esportius i, d’aquesta manera, “respondre millor a diferents sensibilitats i gustos, i generar coneixement i afició cap a una gamma esportiva més àmplia i plural”.

El CAC troba que el canal Esport3 és una oportunitat per aconseguir aquests objectius, així com per canalitzar bona part de la informació esportiva i de les retransmissions que avui s’emeten pels canals generalistes.

Exlusió de l’esport femení

Respecte a la desigual presència entre esport masculí i femení, l’ens assegura que “no es justifica” per la realitat de la competició i de la pràctica esportiva, i posa com a exemple el fet que l’esport femení representa un 20,7% de les llicències esportives a Catalunya el 2009.

El CAC assegura que l’esport mediàtic exclou les dones i recorda que, tal com recull el Manifest de l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya, si l’esport femení d’elit no apareix als mitjans, no hi ha patrocinadors, i si no hi patrocinadors, no hi ha equips d’elit. I, per tant, si no hi ha equips d’elit femenins, la manca de referents dificulta que les nenes i les joves s’involucrin en l’esport de competició.

Alteració dels informatius

A més, el Consell renya les cadenes públiques per alterar l’emissió dels seus informatius per retransmetre esdeveniments esportius, en al·lusió als partits de futbol de Champions i la Fórmula 1. Segons el CAC, “per molt importants que siguin” no haurien de deixer de cobrir “un dels programes de referència més importants per a una televisió pública com ho són els informatius, encara que es canalitzin a través dels canals especialitzats en la informació”.

Aquí el CAC torna a mencionar Esport3 i assenyala que la seva posada en marxa “obliga a repensar l’atenció informativa que mereix l’esport en cadascun dels canals existents, un aspecte que el contracte programa hauria de concretar”.

Les principals dades de l’informe

Aquest setè informe sectorial fet fins ara, analitza més de 68 hores dels teleinformatius emesos per TV3, el 3/24, TVE a Catalunya, 8tv, Barcelona TV i Canal Terrassa Vallès durant el trimestre gener-març de 2010.

Segons l’estudi, la informació esportiva representa un 17,5% del total dels noticiaris analitzats (el 22,5% al 3/24 i el 22,9% a TVE Catalunya). El Consell troba “significatiu” que la informació sobre la Lliga de futbol de primera divisió ocupi gairebé el mateix (un 5,6%) que la informació sobre la crisi econòmica (un 6,2%).

A més, el futbol acapara el 64% de la informació esportiva (el 80% a 8tv), concentrat en tres equips: el FC Barcelona (31,1%), el Reial Madrid (8,1%) i el RCD Espanyol (7,4%). L’actor individual amb més aparicions a TV3 i el 3/24 és el pilot de Fórmula 1 Fernando Alonso, mentre que a TVE Catalunya els actors individuals amb més temps de notícia són pilots de moto, en ambdós casos motivats per l’adquisició dels drets esportius.

Pel que fa al desequilibri territorial, l’informe destaca que Barcelona és la referència de la informació esportiva amb un 38,7% del temps de notícia (principalment per la presència del Barça i l’Espanyol). En canvi, la resta de territori de Catalunya es queda en només un 8% del temps de notícia.

Finalment, el CAC destaca el “gran desequilibri” existent entre la informació referida a l’esport masculí i al femení, on aquest és de l’1,2% a TV3; l’1,3% al 3/24; l’1,8% a TVE Catalunya, i el 0% a 8tv. Segons l’informe, només el Canal Terrassa Vallès inclou informació “significativa” referida a l’esport femení.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram