El Consell de l’Audiovisual de Catalunya recomana extremar la cura amb la desinformació i aconsella pactar límits a l’ús de pantalles al si de les famílies, en un moment en què convergeixen el confinament de la població i la necessitat d’informació sobre la pandèmia del coronavirus.
Per això, en el marc del programa d’educació mediàtica eduCAC, l’ens regulador ha elaborat dos decàlegs: un per fer un ús responsable de la informació que es consumeix i es comparteix, i l’altre per gestionar l’ús de les pantalles i alhora preservar la convivència familiar.
El president del CAC, Roger Loppacher, recalca “la necessitat de confiar només en les informacions oficials, d’informar-se a través de mitjans reconeguts, de contrastar les notícies i de no compartir informació ni àudios no verificats”.
Pel que fa a l’ús de les pantalles, Loppacher recomana acordar uns horaris de connexió, acompanyar els infants i joves en l’experiència digital, habilitar espais de desconnexió, evitar compartir dades de menors, i utilitzar eines d’educació a distància.
Decàleg per prevenir la desinformació
1. Confiar només en les comunicacions oficials de les autoritats: Salut, Govern, Mossos d’Esquadra, Protecció Civil, Govern espanyol, Comissió Europea, ajuntaments o altres institucions públiques i mèdiques.
2. Seguir només els consells i les recomanacions d’experts acreditats en l’àmbit sanitari o de fonts científiques.
3. Informar-se a través de mitjans d’informació reconeguts i amb responsabilitat editorial.
4. Fer un consum plural de mitjans de comunicació (ràdio, televisió, premsa, internet) per contrastar les notícies.
5. Abans de compartir per les xarxes socials i per les aplicacions de missatgeria instantània un missatge o un àudio rebut, hem de poder respondre aquestes preguntes per no difondre notícies falses.
- Coneixem el mitjà que la publica?
- La notícia, l’han publicada altres mitjans o només aquest?
- És un enllaç o una captura de pantalla?
- Hem llegit la notícia sencera o només el titular?
- La data de la notícia és actual?
- En el cas d’un àudio, coneixem directament la persona que l’ha gravat o sabem d’algú que la conegui?
El CAC assenyala que que, en moments com els actuals, la proliferació de rumors pot generar un clima propici a creure informació no veraç o notícies falses que la població més vulnerable pot no ser capaç de discernir.
Decàleg per fer un bon ús de les pantalles
1. Acordar familiarment l’ús i els límits horaris de tauletes, mòbils, ordinadors, televisió i videojocs. Extremar les precaucions perquè un joc o un consum excessiu no esdevingui addictiu.
2. Habilitar un espai comú on la família es pugui connectar a tots els dispositius per tal que la connexió no suposi un aïllament afegit.
3. Pactar i oferir espais de desconnexió digital per tal que les pantalles no siguin l’única alternativa gratificant d’oci.
4. Acompanyar i compartir l’experiència digital amb fills i filles. Tenir més temps a casa és una oportunitat perquè els adults coneguin i s’apropin a les aplicacions i les xarxes que utilitzen els seus fills i puguin compartir i debatre sobre els valors que desprenen alguns continguts que consumeixen i estimular el seu esperit crític.
5. Extremar la cura amb l’exposició de la intimitat familiar a les xarxes socials evitant compartir imatges, vídeos o dades dels menors d’edat.
6. Per seguretat, evitar compartir elements reconeixedors del domicili.
7. Aprofitar les possibilitats educatives que ofereix internet ara que els fills i filles no poden anar a l’escola ni a l’institut.
8. Per evitar l’aïllament social, sobretot de la gent gran, es recomana aprofitar les eines tecnològiques i les aplicacions que permeten les videoconferències o les videotrucades per tal de mantenir el contacte amb familiars i amics.
9. Aprofitar el confinament per investigar més sobre els mecanismes de control parental que hi ha a l’abast en tots els dispositius i les pantalles, i seguir les recomanacions d’Internet Segura.
10. Vetllar pels infants i els joves, però evitar que tinguin accés a imatges o dades excessivament alarmants sobre la pandèmia. Cercar continguts adequats a la seva edat per ajudar-los a entendre la situació.