El Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha recordat a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals la necessitat de contextualitzar i d’extremar la cura en les informacions sobre teràpies alternatives.

El toc d’atenció es produeix arran de l’emissió el passat 5 de maig del documental Pilots al Sense ficció de TV3, que narra l’experiència d’un jugador d’handbol al qual van diagnosticar tres càncers dels 16 anys als 21, i que va elegir vies alternatives a les de la medicina científica.

El CAC assenyala que la presentació de Pilots per part de la directora del Sense ficció, Montse Armengou, no contenia cap element que contextualitzés el discurs predominant en el documental, el de l’opció personal del jove, que va acabar morint, tot i que no s’explicita en el treball.

Segons l’ens regulador, la manca d’explicitació del context i la naturalesa del documental “pot dur a confusió l’audiència sobre l’objecte i la transcendència de les afirmacions i els posicionaments que s’hi defensen, en aspectes que poden afectar la salut de les persones”.

El CAC va actuar arran de la recepció de diverses queixes sobre l’emissió de Pilots, en les quals es criticava la presentació d’una experiència personal que “alimenta la pseudociència”, i que parlava de les teràpies alternatives per al tractament del càncer “sense un contrapunt mèdic autoritzat”.

El Consell de l’Audiovisual ha recordat a la CCMA que cal “extremar la cura en el tractament d’aquelles qüestions que poden afectar la salut de les persones, i d’aportar elements que permetin a l’audiència una interpretació informada, tot respectant les subjectivitats de l’autoria de les obres”.

L’humor empara les expressions de Jair Domínguez a ‘Bon dia de merda’

El ple del CAC també s’ha pronunciat sobre les manifestacions expressades per Jair Domínguez en la secció Bon dia de merda d’El matí de Catalunya Ràdio del passat 19 de març. L’ens conclou que les expressions “es van produir en el marc d’un espai dedicat a l’humor i se situen en l’àmbit de l’exercici del dret a la llibertat d’expressió, sense que suposin vulneració de les previsions del Manual d’ús del Llibre d’estil de la CCMA sobre els continguts d’humor, ni de la normativa audiovisual aplicable”.

En la secció, Domínguez comentava un vídeo en què una persona a Dublín preguntava a la gent que es trobava pel carrer si estaven disposats a morir per Irlanda. L’humorista es demanava sobre l’eventualitat que aquesta pregunta es fes a Catalunya. El seu comentari va ser que si li plantegessin a ell mateix el que faria seria fugir del país ràpidament. A més, afegia que, atès que la gent que té càrrecs de responsabilitat són “funcionaris atemorits esperant les ordres que els dictin des de La Moncloa”, es pot estar tranquil perquè “de moment ningú us demanarà aquest sacrifici”.

El CAC, que va actuar d’ofici, subratlla que la secció Bon dia de merda s’identifica explícitament de manera separada de la resta del programa, ja que s’inicia amb sintonia pròpia, té un patrocinador propi i la conductora d’El matí de Catalunya Ràdio li dona pas. A més, afegeix que es tracta d’un espai humorístic que utilitza un llenguatge informal, i que l’autor (s’alternen Jair Domínguéz i en Peyu) fa servir diversos recursos com la contradicció, la hipèrbole o la ironia.