El Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha publicat l’Estudi sobre la comunicació local a Catalunya, una acurada radiografia sobre la realitat del sector amb la mirada posada en el futur.

El treball ha estat dirigit per Emili Prado, catedràtic de la Universitat Autònoma de Barcelona, i s’emmarca en el Llibre blanc de l’audiovisual de Catalunya, presentat pel CAC el gener de 2017.

L’estudi proposa una sèrie de recomanacions per contribuir a la consolidació i la viabilitat del sector de la comunicació audiovisual local:

• Apostar pels continguts de proximitat com a factor competitiu i distintiu de la resta de l’oferta audiovisual.

• Reforçar la capacitat de producció dels mitjans locals, dotar-los de més recursos i incrementar la professionalització sense perdre les col·laboracions.

• Aprofundir en la col·laboració públic-privada, amb subvencions destinades a la producció de continguts.

• Potenciar la transparència del sector de la comunicació audiovisual de proximitat.

• Aprofundir en la col·laboració amb la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.

• Fomentar les iniciatives de distribució en IPTV, streaming i a la carta.

• Multiplicar el contacte dels mitjans locals amb l’audiència aprofitant el potencial de les xarxes socials.

• Intensificar la producció de programes juvenils.

• Incentivar l’augment de la programació infantil.

• Fomentar el paper dels mitjans locals com a actors rellevants en l’educació mediàtica.

• Impulsar el servei de la Xarxa Audiovisual Local.

• Avançar en el mesurament de les audiències locals amb un sistema fiable i homologat que mesuri el consum dels nous serveis audiovisuals.

• Aprovar un nou mandat marc i impulsar la redacció de contractes programa per concretar les missions de servei públic, adaptar-les al nou entorn comunicatiu, i garantir un finançament adequat.

• Redactar i aprovar un nou mapa de demarcacions per a la televisió digital terrestre.

• Revisar els compromisos de producció i de programació analitzant-ne la vigència.

• Combatre les emissions sense llicència, creant una taula de coordinació formada pel Govern, el CAC i els agents locals.

• Regular les iniciatives sense ànim de lucre i reservar espai públic de comunicació.