El Catalunya Media City ha aterrat aquest dimecres en una nova edició del Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC), a Granollers. El director del programa, Marc López, ha presentat el projecte davant del públic professional, amb un dibuix de l’evolució de la iniciativa amb especial èmfasi en la hibridació entre audiovisual i digital amb altres sectors, i la necessitat de desenvolupar una aposta d’aquestes característiques en un context on el sector és estratègic i està en creixement. En aquest sentit, ha destacat la gran presència de productores de diferents mides arreu del país, així com la complementarietat que ofereixen espais com el Parc Audiovisual de Catalunya (PAC), a Terrassa, i el de les Tres Xemeneies, a Sant Adrià de Besòs.
El projecte es basa en diverses potes a partir de la integració del sector digital i l’audiovisual. Després de presentar-se públicament fa dos anys en aquesta mateixa cita, enguany s’han detallat els passos que s’han fet i la seva evolució des de llavors, i la integració de subprojectes que el fan transversal.
En aquesta línia, López ha destacat la integració de la part formativa, com ara els estudis d’FP i els universitaris, però també l’impuls de microcredencials en l’àmbit de l’audiovisual i el digital, o el foment de la innovació: “És un lloc en què es trobi la recerca, la transferència, les universitats, les empreses, l’emprenedoria, tot el món de les start-ups o les acceleradores i, per tant, un espai en què es generin activitats d’alt valor afegit relacionades amb la innovació i la tecnologia aplicada a l’audiovisual”, ha destacat.
Amb aquesta idea, hi juga un paper destacat la Nau de Turbines de les Tres Xemeneies, a Sant Adrià del Besòs, un espai de 5.600 metres quadrats on es poden portar a terme tota mena d’esdeveniments relacionats amb la cultura digital, l’audiovisual o els e-sports, entre d’altres. Paral·lelament, es preveu projectar un parc de mitjans i d’empreses audiovisuals, just a tocar de la Nau de Turbines.
Al projecte de les Tres Xemeneies s’hi suma l’ampliació del PAC de Terrassa, amb dos platós, un de 2.200 metres quadrats i un de 1.000 metres quadrats. “Amb totes aquestes actuacions, es dota al país d’un múscul, d’unes infraestructures, però també d’unes eines per a la innovació, pel que vindrà, per les tecnologies aplicades a l’audiovisual i al digital”, ha destacat López.
En aquest sentit, ha destacat que grans espais com el PAC, que requereixen grans moviments o càrregues i descàrregues, es nodreixen del fet d’estar en un entorn allunyat de la trama urbana, mentre que el format de l’espai de les Tres Xemeneies encaixa amb un concepte més de ciutat per les necessitats que presenta.
Hibridació
El director del programa ha destacat precisament aquesta suma de l’audiovisual i el digital, en un moment en què hi ha un gruix de consumidors de continguts més enllà de la televisió convencional i els productes que se’n deriven. “Vivim en una societat de pantalles i, per tant, tenir un grau d’excel·lència, un grau de masterització en aquesta indústria és absolutament crucial”, ha assenyalat.
No obstant això, la hibridació va més enllà d’aquests dos conceptes: “L’audiovisual té aplicació en salut, en turisme, en molts àmbits que van més enllà d’allò que és purament cultural o comunicatiu, que òbviament estan al centre i formen part del nostre projecte”, ha afegit López. És per aquest motiu que defensa unes infraestructures a l’altura de les necessitats i atregui els diferents actors participants, també amb la participació de l’empresa privada.
Illa presenta el Catalunya Media City com un projecte “de país i transformació”