La Seu d’Urgell acollirà els propers 24 i 25 d’octubre el primer Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat, organitzat per l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació. El CIMP vol ser un punt de trobada d’editors i professionals de mitjans de proximitat, periodistes i corresponsals d’ambdues serralades del Pirineu (Euskadi, Navarra, Aragó, Catalunya, Andorra i Occitània) amb la finalitat de compartir experiències i reflexionar sobre el seu present i futur.

El Congrés es presenta com una oportunitat per conèixer què està passant en el sector dels mitjans de proximitat i mostrar les oportunitats que ofereixen les noves tecnologies per desenvolupar nous models de negoci i dinamitzar les comunitats properes. Al mateix temps, es projecta com una eina de debat per a construir un espai propi de comunicació.

La programació del CIMC inclou ponències, tallers i debats que versaran sobre tecnologia, intel·ligència artificial i eines aplicades als mitjans de proximitat, com ara la creació de bots, les traduccions, els podcasts, el màrqueting conversacional o els estudis de gènere. Entre els ponents destaquen Ramon Salaverría, professor de la Universitat de Navarra i expert en mitjans digitals, i Matthew-Barraclough, periodista i directiu de la BBC.

El CIMP es desenvoluparà sota cinc eixos temàtics diferents. En primer lloc, la funció social dels mitjans de proximitat, els quals han d’esdevenir especialistes de la seva comunitat i dinamitzadors socials, garantint el pluralisme i la diversitat. També es tractarà el model de negoci, fent incís en les necessitats específiques de formació i orientació que hi ha darrere dels petits mitjans. D’altra banda, comptar amb eines i indicadors per analitzar l’impacte de les publicacions és imprescindible, i per aquest motiu s’abordaran les mètriques aplicades als mitjans de proximitat. Igualment s’analitzarà el paper del finançament públic, i més concretament les polítiques públiques i accions de suport governamental. Finalment, es tractarà la promoció de la llengua, amb la normalització i el reconeixement d’aquesta per part dels mitjans de proximitat.