El consum televisiu de la població catalana durant el confinament ha estat de 275 minuts diaris de mitjana, un 37,5% més que els 200 minuts que tenia consumia abans de mitjana. Així ho indica l’informe Enganxats a la tele. Consum de televisió a Catalunya en temps de coronavirus, de l’Observatori de Producció Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra. “En temps d’excepcionalitat social i política, la televisió lineal segueix sent un actor primordial”, assenyala l’autor de l’estudi, Reinald Besalú.
El treball indica que hi va haver un increment sobtat del consum global de TV els dies 12, 13 i 14 de març, amb un pic de 307 minuts de mitjana aquest darrer dia, quan el Consell de Ministres va aprovar l’estat d’alarma.
L’augment del consum televisiu es produeix en tots els grups d’edat, tot i que amb intensitats diferents. En termes absoluts, el creixement més gran es produeix entre les persones de la franja dels 45-64 anys: de 262 minuts de mitjana entre l’1 i l’11 de març a 369 minuts entre el 12 de març i el 12 d’abril (un 41% més).
En termes relatius, el grup en la franja de 13-24 anys és el que més incrementa el seu consum si es comparen els dos períodes (un 59%), seguit de la de 4-12 anys (52%) i la de 25-44 anys (50%). La crescuda més baixa (16%) es troba entre les persones majors de 64 anys, el grup d’edat més consumidor de televisió.
Creixement repartit entre les cadenes
L’estudi de Reinald Besalú també mostra com l’augment del consum televisiu es distribueix de forma “força equilibrada” entre les diferents cadenes generalistes, de manera que la variació de les quotes de pantalla “no resulta tan extremada”.
Així doncs, tot i que durant els primers dies de la crisi TV3 i laSexta van experimentar un increment notable de les seves quotes, progressivament van retornar als nivells habituals. “Això no significa que tinguin la mateixa audiència que abans de la crisi (en tenen força més), sinó que tant el nou públic que entra a mirar la televisió com el que en mira més que abans reprodueix les pràctiques de consum de cadenes dels que ja hi eren, de tal manera que el repartiment de l’audiència total queda de manera força similar al període anterior”, puntualitza l’autor.
Tal i com es pot observar en el gràfic, els increments de quota de La 1, laSexta, TV3 i la televisió de pagament són “relativament baixos”, com també ho són les pèrdues de quota de pantalla d’Antena 3, Cuatro i Telecinco.
Besalú remarca que les cadenes que incrementen la quota, deixant de banda la televisió de pagament, són les que tenen una oferta informativa més àmplia. De fet, l’audiència dels dos canals d’informació contínua, el 3/24 i el Canal 24 Horas, ha crescut considerablement durant el confinament.
El ‘share’ dels canals infantils baixa
Pel que fa als quatre canals infantils de TDT que es poden veure a Catalunya (Clan, Boing, Disney i el Super3), a diferència del que es podria pensar, el confinament no ha fet incrementar la seva quota de pantalla, que ha disminuït en tots ells en menor o major mesura.
L’autor n’extreu dues reflexions: “D’una banda, l’increment de consum dels nens no va destinat primordialment a programació pensada específicament per a ells, cosa que faria pensar en un cert retorn al consum de televisió en família, en què els nens comparteixen visionat amb els adults. De l’altra, sembla clar que el consum infantil de televisió ja no passa per una oferta lineal tradicional, ja que si ni tan sols en circumstàncies tan beneficioses com les actuals els canals infantils veuen augmentada la seva quota entre aquest perfil de públic, resultaria agosarat pensar que podran recuperar la rellevància adquirida anys enrere”.