El Diari de Barcelona torna a publicar de la mà de la Universitat Pompeu Fabra com a mitjà generalista sense ànim de lucre, rejovenit i amb un format multiplataforma. Està elaborat principalment per estudiants del grau de Periodisme, però també hi participen dels de Comunicació Audiovisual, Publicitat i Relacions Públiques, Llengües Aplicades, i Traducció i Interpretació.

La voluntat és que el nou Brusi esdevingui un referent informatiu per al conjunt de la ciutadania, però posant una atenció especial per arribar als joves d’entre 16 i 30 anys. L’objectiu és informar amb una perspectiva local i global que permeti entendre la realitat de la ciutat, Catalunya, Espanya i el món. I fer-ho de manera rigorosa, amb formats innovadors, i assumint el compromís amb la veracitat i la pluralitat informativa.

El nou mitjà es presenta com una plataforma amb diverses modalitats comunicatives: diari digital, amb textos i fotografies; documents videogràfics i sonors en algunes de les informacions; ràdio en format podcast, emissió en directe per streaming; televisió per IP, i nous formats periodístics digitals.

La recuperació de la històrica capçalera ha estat possible gràcies a l’acord assolit l’any passat per la UPF i l’Ajuntament de Barcelona, que ha cedit l’ús de la marca, de la qual és propietari des de 1985.

La mirada d’una generació

Roger Cassany, professor del Departament de Comunicació de la UPF i coordinador del projecte, assegura que el nou Diari de Barcelona és “l’expressió periodística d’una generació”. Segons ell, la seva singularitat serà la de ser “un diari generalista fet des de l’àmbit universitari, però no un diari universitari”.

Pel que fa als continguts, “els cinc temes centrals seran el medi ambient, l’habitatge, el feminisme, els col·lectius invisibilitats i el futur”, explica Malena Ramajo, una de les 14 estudiants de Periodisme que ha participat des de l’inici en la concepció del mitjà.

Ramajo també ressalta que la redacció està formada per estudiants que ronden la vintena, i que “no estan subjectes a cap poder ni publicitat que en pugui condicionar la independència”.

Nascut en confinament

L’última etapa de treball per al llançament del nou Diari de Barcelona s’ha realitzat sota l’estat d’alarma decretat a causa de la pandèmia del coronavirus, amb les dificultats que comporta teletreballar confinats.

Això, però, no ha alterat la data de sortida programada, el 30 d’abril: 27 anys i un dia després que es publiqués la darrera edició en paper de la històrica capçalera, nascuda el 1792.

La sortida confinada sí implica limitacions respecte a la proposta de continguts que estava prevista inicialment, però també representa “un repte més a superar” en la història del mitjà.