Ja hi ha data per al llançament oficial del nou diari Jornada: el 5 de maig. L’arrencada del mitjà, però, serà parcial, i en una primera fase només es trobarà als quioscos els dissabtes, tot i que amb més pàgines de les previstes inicialment. A més, de dimarts a divendres, les persones subscriptores podran accedir al diari en format PDF. A banda, la Jornada cobrirà l’actualitat a través del web.

La cooperativa editora argumenta aquest desplegament en diversos temps perquè encara no es disposa d’una base de subscripcions “prou potent” per garantir la viabilitat del mitjà i no es vol dependre de crèdits per a la seva arrencada.

Així doncs, a mesura que es vagin assolint els reptes en subscripcions, s’aniran implementant les diferents fases. Actualment, la Jornada compta amb més de 600 socis de consum i uns 2.000 subscriptors.

La voluntat és no estancar-se massa temps en aquesta primera fase i assolir amb poc temps el desplegament complet del projecte. Per això els preus de les modalitats de subscripcions a la Jornada (completa, caps de setmana o digital) no es modifiquen.

Compromís periodístic i publicitari

El desplegament per fases es va acordar en l’assemblea general celebrada el 24 de febrer, durant la qual també es van aprovar els estatuts de la cooperativa, el reglament de règim intern i els compromisos periodístics i publicitaris del nou mitjà.

Pel que fa als compromisos periodístics, es concentren en vuit punts:

  • Exercir un periodisme rigorós que es basi en informació contrastada i veraç.
  • Informar sense estar condicionats per interessos lucratius.
  • Explicar per què succeeixen els fets, aportar context, no ocultar la complexitat del món i aportar elements necessaris per entendre’l.
  • Adoptar un posicionament honest i sincer que eviti l’equidistància entre opressors i oprimits.
  • Oferir una mirada al món lliure d’estereotips patriarcals i amb perspectiva obertament feminista.
  • Compromís amb el català i amb el suport a la resta de llengües minoritzades.
  • Analitzar el món des de l’antiimperialisme i el compromís amb el dret dels pobles a l’autodeterminiació.
  • Informar des del respecte al territori i als espais naturals davant de la depredació i sobreexplotació.

El consell editorial encarregat de vetllar perquè la redacció mantingui aquests compromisos està format per Elena Idoate, membre del seminari d’economia crítica Taifa; Andreu Perelló, tècnic de comunicació a la Universitat de les Illes Balears; Laia Altarriba, directora de la Jornada; Paco Francés, professor de Formació Professional; i Anna Palou, periodista i comunicadora.

Pel que fa al codi ètic publicitari, la Jornada es compromet a no publicar anuncis masclistes, racistes, homòfobs, classistes ni estigmatitzadors de sectors socials populars, així com publicitat d’entitats financeres o empreses que vulnerin drets fonamentals.

El nou mitjà tampoc acceptarà publireportatges ni altres tipus de publicitat encoberta, ja que els continguts periodístics es decidiran únicament segons els criteris del consell de redacció.