La Roca Umbert Fàbrica de les Arts de Granollers tornarà a acollir l’1 de juny el Mercat Audiovisual de Catalunya, que arriba a la seva 23a edició. “El MAC ara és més necessari que mai”, ha dit l’alcaldessa Alba Barnusell en la presentació de l’esdeveniment, celebrada aquest dilluns.  

El conseller delegat de la Xarxa Audiovisual Local, Marc Melillas, ha afirmat que el MAC “és la trobada ineludible del sector de la comunicació local”, amb uns programes que durant 23 anys han despertat l’interès amb temes de reflexió que han de permetre “abordar o replantejar aquells reptes que tenim per uns mitjans en plena transformació”.

Pel que fa al programa, Melillas ha destacat la OTT que la XAL posarà a disposició dels mitjans locals, un compromís anunciat en el MAC de l’any passat i que “serà una realitat a finals d’aquest any”. La seva activació es produeix en un context de transformació digital que afecta tot l’espectre comunicatiu. “La TDT i l’FM comencen a tenir un deadline, i no ens podem quedar parats. Per tant, l’OTT és un element clau en l’aposta de la XAL”, ha advertit. 

En el programa d’enguany, el secretari de Mitjans de Comunicació de la Generalitat, Oriol Duran, abordarà la Llei de comunicació audiovisual. “Aquesta Llei era necessària, més enllà del soroll polític”, ha assenyalat el director general de Mitjans de Comunicació, Jordi del Río, qui ha aprofitat per assenyalar que, per al Govern, el MAC “és una oportunitat de descentralitzar aquest sector”. 

Protagonisme de l’àudio 

El director de l’Observatori de la Ràdio a Catalunya de la UAB, Josep Maria Martí, ha presentat la segona edició de la Trobada del Podcàsting a Catalunya. L’esdeveniment compta amb un programa autònom que gira al voltant de la ràdio com a concepte genèric i aglutinador, ja que “contempla la ràdio hertziana convencional, els pòdcasts, la ràdio digital, la ràdio que escoltem als smart TV, etc. El món de l’àudio és el gran fenomen dels darrers temps, i crec que va ser un encert que el MAC decidís incorporar-lo l’any passat”, ha apuntat Martí. 

El creixement del consum d’àudio ha estat impulsat en bona part per periodistes i influencers. El MAC en tindrà una mostra a través de Jordi Évole, Javier Gallego i Pablo Iglesias. “Tindrem la sort de trobar al MAC el que probablement no es trobarà en un altre lloc: la coincidència d’aquestes tres persones en la jornada”, ha ressaltat Martí.  

Els pòdcasts femenins, la monetització dels pòdcasts i l’estratègia de marca són altres aspectes que també articularan el programa de sessions. 

34 sessions 

Finalment, el director del Mercat Audiovisual de Catalunya, Josep Maria Codina, ha destacat el fet que la present edició serà “totalment presencial i sense límits d’aforament”, a diferència de l’any passat. El programa consta de 34 sessions programades, amb més de 70 ponents, que es desplegaran per cinc espais simultanis. A més, totes les sessions seran emeses enstreaming. 

Codina també ha remarcat l’esforç organitzatiu que representa la Fira MAC, l’àmbit empresarial, amb onze espais expositius. Enguany s’ha tornat a obrir al mercat internacional, amb companyies dels Estats Units, França i Suècia.