Per què una marca ha de tenir ideologia? Com pot guanyar-se la vida un músic regalant la seva música? Què cal tenir en compte a l’hora de parlar de la nostra marca a Viquipèdia? Preguntes tan variades com aquestes van ser algunes de les que es van respondre a El Mirador Indiscret, l’espai de debat del Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya, durant el 2018. Aquesta iniciativa es va repartir en una sèrie de sessions mensuals relacionades amb el màrqueting i la comunicació del futur.

Xerrades sobre la importància de les xarxes socials i l’impacte de les noves tecnologies en les formes de comunicar i fer màrqueting es van combinar amb altres sessions menys comunes i igualment interessants. Les estratègies de màrqueting a la indústria musical, la situació de la publicitat a l’espai públic o l’activisme de marca en van ser alguns exemples. A continuació, fem un repàs del més destacat de les sessions celebrades el 2018.

Les plataformes, nou model de negoci

La primera sessió, titulada Platform revolution!, va girar entorn de la idea de plataforma: el canal on es produeix la transferència de valors entre productors i consumidors. Uber, Airbnb o Netflix són exemples de plataformes cada vegada més nombroses i habituals. A partir d’aquesta idea central, es va debatre sobre com el concepte ha fet evolucionar la innovació en el món dels negocis, com és possible dur-ho a terme i els seus aspectes positius i negatius. Aquesta xerrada, celebrada el 25 de gener, va donar el tret de sortida a El Mirador Indiscret.

La infraestructura al núvol (cloud computing), la hiperconnectivitat, la crisi econòmica, la identitat digital i l’escalabilitat són algunes claus per entendre l’èxit de les plataformes. Així ho van explicar els ponents de la conferència, que també van parlar de les llums i ombres d’aquest model de negoci. D’una banda, van valorar positivament els baixos costos estructurals i variables que suposen les plataformes, però també van criticar els buits legals en els quals es mouen i com es pot caure en la competència deslleial.

La creació de continguts col·laboratius

Un mes després de la primera sessió, El Mirador Indiscret es va centrar en la Viquipèdia, la reina dels continguts col·laboratius. Els ponents van destacar la seva importància com a principal font d’informació del planeta i van valorar positivament el model de negoci propi, on autors i editors no cobren ni hi ha publicitat. Segons van explicar, el finançament de Viquipèdia es fa mitjançant una campanya de donacions anual que permet pagar servidors, advocats i informàtics. A la conferència hi va participar el director d’Amical Wikimedia, Àlex Hinojo. Aquesta organització sense ànim de lucre promou els continguts en llengua catalana a Viquipèdia.

Un dels debats més interessants de la sessió va ser el de la importància de la immediatesa en el món comunicatiu actual enfront de l’argumentació i la reflexió. La conclusió a la qual van arribar els ponents és que cal immediatesa per captar l’instant i reflexió per estudiar-lo després.

Els valors de la marca

A finals de març es va dur a terme una sessió sobre els valors de marca, una tendència important en el món del màrqueting. Els conferenciants van definir les tres dimensions que ha de tenir una marca: la funcional (què fa la marca per a mi?), l’emocional (com em fa sentir?) i la social (quins valors té?). El debat va girar entorn del vessant social de la marca, el canvi en la mentalitat dels consumidors i el concepte actual de marca.

Els ponents van concloure que les marques han de ser agents del canvi social i aprofitar la seva influència per millorar la situació de problemes mundials. No promoure aquesta imatge significa perdre la fidelitat dels consumidors. Però aquesta posició no només ha de semblar un artefacte de màrqueting, sinó que han de ser uns valors reals amb els quals la marca s’identifiqui i actuï en conseqüència.

No hi podien faltar les xarxes socials

El 26 d’abril es va celebrar la sessió Social Media Marketing on Retail!, marcada per la importància de les xarxes socials en el màrqueting. A la xerrada, els conferenciants van exposar cinc punts clau a tenir en compte per tenir èxit en aquest camp: producte, focus, talent, contingut i la prova i error.

També van destacar la rellevància actual de l’estratègia de marca i de tenir en compte què es vol comunicar i transmetre-ho per tots els canals. D’altra banda, els ponents van remarcar que cal tenir una bona base de dades per créixer a internet i publicar contingut que generi fidelització amb la marca per crear converses amb els consumidors i així poder-los escoltar.

La música i el màrqueting

La sessió del maig, titulada Music inspiration: màrqueting, comunicació i estratègies de la indústria musical va estar protagonitzada per Rubén Sierra, fundador de La Pegatina. El seu cas d’èxit va servir d’exemple per entendre el canvi revolucionari que ha suposat la digitalització en la indústria musical. Sierra va explicar com La Pegatina ofereix descarregar la seva música gratuïtament per ampliar els seguidors i connectar amb més persones que assistiran més endavant als concerts. D’aquesta manera, als directes el grup ven els discos i el marxandatge necessari per obtenir ingressos.

De forma més general, els ponents van reflexionar sobre com el sector s’ha democratitzat i ara tothom pot triomfar sense necessitat d’una discogràfica o un mecenes. Els participants van concloure que actualment el protagonista és el músic, que busca crear complicitat més que intentar vendre discos.

I els carrers?

Dies més tard, El Mirador Indiscret va servir com a espai per parlar sobre la publicitat als carrers de les poblacions. Els ponents van iniciar la xerrada afirmant que, tot i que les ciutats actuals estan plenes de cartells, rètols, imatges i tota mena d’anuncis, cal tenir en compte que la publicitat a l’espai públic té un valor cultural i antropològic.

També van defensar la regulació d’aquest tipus de publicitat, ja que l’espai públic és limitat i pertany a tota la població. En el col·loqui, els participants van contraposar la tranquil·litat del ciutadà amb la sobrecàrrega de publicitat que inunda els carrers.

Anunciant i agència, matrimoni de conveniència

Després de l’aturada estiuenca, El Mirador Indiscret va tornar amb una sessió sobre la relació entre les dues figures més destacades del món publicitari: l’anunciant i l’agència. Segons els ponents, es tracta d’una relació sovint opaca i amb poca comunicació. L’èmfasi es va posar sobre la transparència que ha d’existir entre anunciant i agència, que els oradors van destacar com a molt positiva per al sector sempre que es tinguin en compte els drets i les obligacions d’ambdues parts.

Els participants van defensar el paper de l’agència i el seu cost, sovint criticat, el qual van assegurar que és directament proporcional al seu talent. A més, es va remarcar la importància de les idees: el valor diferencial d’una agència.

L’activisme de marca i la responsabilitat social

L’última sessió d’El Mirador Indiscret, celebrada el 29 de novembre, va comptar amb la participació del fundador i director de l’ONG Proactiva Open Arms, Òscar Camps. En aquest col·loqui, els oradors van defensar l’activisme de marca com una nova forma d’entendre el màrqueting i la relació amb el consumidor. La idea destacada va ser que cal establir una relació entre marca i client basada en la confiança. Per aconseguir-ho, s’ha d’arribar a ser una marca social, respondre a una acció social i ser conscient del seu valor social.

Els conferenciants van aportar estadístiques per defensar que la majoria dels consumidors compren motivats per la ideologia de marca. Per tant, ara els ciutadans són més exigents socialment i busquen marques que es comprometin amb la lluita contra els problemes socials i no només amb la qualitat o el preu del producte.

Un projecte ambiciós, il·lusionant i necessari

Amb tot, la idea d’un espai per debatre les tendències al món de la comunicació, la publicitat i el màrqueting ha estat perfectament aprofitada pel Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya durant el 2018. El Mirador Indiscret ha esdevingut un espai de trobada per a tota mena de professionals, estudiants i apassionats del món del màrqueting i la comunicació a Catalunya.

Les conferències del 2018 demostren que aquest projecte és necessari i una forma efectiva d’obrir els ulls en un sector sempre canviant. Les previsions de futur del màrqueting i la comunicació són molt difícils d’encertar, però, en qualsevol cas, El Mirador Indiscret hi serà per entendre millor el món que ve.

 

Article publicat en el número de primavera 2019 de la revista Comunicació 21.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram