El ple del Parlament ha rebutjat per 87 vots a 46 el punt d’una moció que proposava aturar el procés d’externalització de la gestió publicitària de TV3. Hi han votat en contra CiU, PSC i PP, i ho han fet a favor Esquerra (que havia presentat la moció), ICV-EUiA, Ciutadans i la CUP.

Per a Sergi Sabrià, d’ERC, l’externalització del departament comercial és un “error irreparable”, i ha assegurat que “no és raonable cedir a pressions de grups externs”. En aquest sentit, ha advertit que “regalar” la cartera de clients i posar en mans de la competència el 30% dels ingressos de TV3 “no té marxa enrere”.

En la seva defensa de la moció, Sabrià ha utilitzat un símil al que ja havia recorregut fa un parell de setmanes en sessió de control: “No acceptem que la Pepsi li encarregui a la Coca-Cola la seva publicitat, li doni un llistat dels seus clients i a sobre li pagui uns diners molt importants”.

Sabrià ha assegurat que des d’Esquerra no s’entenia la mesura: “En els darrers anys, tots els grans grups han creat les seves pròpies agències per evitar intermediaris, però sobretot per evitar un conflicte d’interessos, i en canvi TVC ho planteja a l’inversa, externalitzar la comercialització de la publicitat. Per què?”, s’ha preguntat.

El diputat republicà ha admès que, davant les dificultats que pateix el mercat publicitari, cal fer canvis, però segons ell els que proposa la direcció de la CCMA “no s’estan encertant”. A més, ha afirmat que “no té cap lògica” deixar al marge de l’externalització la publicitat de Catalunya Ràdio quan s’està caminant cap a constituir un grup multimèdia.

Albert Batalla, de CiU, s’ha encarregat de defensar la mesura de la Corporació, justificant l’externalització per la davallada dels ingressos publicitaris (dels 153 milions del 2006 als 60 actuals). Així, malgrat dir que el treball que fan al departament comercial és “excel·lent”, amb aquesta feina “no n’hi ha prou” i “cal guanyar dimensió”, per la qual cosa s’ha de buscar un soci per fer front al duopoli de Mediaset i Atresmedia. Aquesta fórmula, ha recordat, ja s’havia plantejat en l’anterior consell de govern de la CCMA.

El PSC ‘fa confiança’ a la direcció de la Corporació

En la votació d’aquest punt de la moció d’Esquerra, el PSC estava cridat a decantar la balança, i ho ha fet alineant-se amb CiU i PP. Maurici Lucena, però, ha argumentat el posicionament dels socialistes assegurant que “no és adequat” pel funcionament del sector públic que el Parlament “tingui la temptació d’interferir permanentment en aspectes purs de gestió”.

Així, Lucena ha afirmat que s’havia de “fer confiança” al consell de govern de la CCMA, i que, si no s’hi estava d’acord, en tot cas el Parlament havia de decidir si el canviava.

Tant Marta Ribas d’ICV-EUiA com David Fernández de la CUP han qüestionat el posicionament del PSC apuntant que responia més a pressions i altres interessos que a criteris polítics. També Jordi Cañas de C’s ha acusat els socialistes de “donar l’esquena” als treballadors.

L’adjudicatària s’endurà entre el 3 i el 7% de la facturació

L’esborrany del plec de condicions de l’externalització de la gestió dels anuncis de TV3 preveu un contracte de tres anys pel qual l’empresa adjudicatària s’enduria una comissió d’entre el 3 i el 7% de tota la facturació publicitària.

Per a TV3, el cost de l’externalització seria de 900.000 euros, i com que la gestió econòmica es mantindria en les seves mans (així com el control d’emplaçament en la graella), el risc d’impagaments l’assumiria en solitari.

A més, dels 38 treballadors del departament comercial, 34 serien subrogats a l’adjudicatària mantenint les mateixes condicions.