Els anunciants calculen que, un cop finalitzi l’estat d’alarma instaurat per la pandèmia del coronavirus, passaran sis mesos i mig abans no es recuperi la inversió publicitària. Aquesta és una de les principals conclusions del Baròmetre Trend Score especial Covid-19 desenvolupat durant l’abril per l’Associació Espanyola d’Anunciants i la consultora Scopen.

Si es compleixen les previsions que l’estat d’alarma s’aixequi entre juliol i agost, aleshores la reactivació de la inversió publicitària se situaria en el primer trimestre de 2021.

El baròmetre ha estat elaborat a partir d’enquestes a 114 professionals del sector publicitari.

L’estudi indica que el 72% dels anunciants han reduït la seva inversió en publicitat des de l’inici de la crisi sanitària. El 40,4% declara que la reducció aplicada ha estat superior al 30%; un 20,2% situa la retallada entre el 20 i el 30%, i un 11,4% diu que ha disminuït entre el 10 i el 20%.

Per la seva part, un 21,9% dels enquestats assenyala que ha mantingut estable el seu pressupost publicitari (contemplant una forquilla entre +10% i –10%), mentre que un 6,1% l’ha incrementat. En concret, un 2,6% ha augmentat la inversió en publicitat entre el 10 i el 20%; un altre 2,6% entre el 20 i el 30%, i un 0,9% l’ha ampliat més del 30%.

La variació mitjana estimada del mercat se situa en un una caiguda global del 25,4%.

Optimisme moderat

El 91% dels anunciants participants en el baròmetre es mostra moderadament optimista davant una possible recuperació del sector durant el segon semestre de 2020, un cop es deixi enrere l’estat d’alarma.

Aquesta millora arribaria de la mà d’una sèrie de condicions que els enquestats engloben en quatre àrees: evolució positiva de l’economia global (37,1%), reactivació del consum (37%), ajustaments en la indústria publicitària (27%), i un avanç important en aspectes aliens al sector i centrats fonamentalment en la salut i en la consecució d’una certa normalitat en el dia a dia (30,3%).