En la darrera campanya de Nadal, el 88,8% dels anuncis de joguines emesos per les televisions catalanes contenien estereotips femenins, segons un informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya.

El percentatge representa un considerable augment respecte al 67,9% del Nadal 2017-2018. A més, és el segon any consecutiu que aquest indicador creix, quan des del 2012 havia anat minvant.

El nou informe del CAC analitza els anuncis de joguines emesos a TV3, el Super3/33 i 8tv entre el 10 d’octubre de 2018 i el 5 de gener de 2019. En total s’han analitzat 186 anuncis, el 75,8% dels quals es van emetre al Super 3/33.

Per altra banda, el passat Nadal es va assolir un 31,2% d’espots amb estereotips de gènere, la xifra més baixa des de que es van començar a analitzar les dades en la campanya de 2001-2002. El màxim es va registrar el 2004-2005, amb un 50,4%.

“Malgrat que hi ha una tendència a reduir el nombre global d’estereotips, veiem que en el cas dels estereotips femenins no només no segueixen aquesta tendència, sinó que fins i tot augmenten”, lamenta el president del CAC, Roger Loppacher.

Els dos estereotips de gènere que més es van repetir en la publicitat de joguines del Nadal 2018-2019 són els mateixos que en la campanya anterior: nena que juga només amb altres nenes i/o que no interacciona amb nens en un pla igualitari, amb un 32% (9,6 punts més que l’any passat) i nena que juga amb nina, amb un 22,4% (creix 3,7 punts).

YouTube reprodueix els estereotips de la TV

Enguany, per primer cop, l’informe del CAC ha analitzat una mostra de sis canals de promoció de joguines a YouTube, que en el mateix període van publicar 151 vídeos amb més de 350 milions de visualitzacions. Tots ells estan protagonitzats per infants, editats per professionals, ubicats a territori espanyol i tenen un nombre elevat de subscriptors.

Els canals de YouTube analitzats, són: Lady Pecas, Las aventuras de Dani y Evan, Las Ratitas, Los juguetes de Arantxa, Los mundos de Nico Mikel Tube. En total tenen 18 milions de subscriptors i 6.000 milions de visualitzacions.

El canal amb més audiència és Las ratitas, que protagonitzen les germanes Gisele i Claudia, de 7 i 6 anys, amb 9,6 milions de subscriptors i gairebé 2.500 milions de visualitzacions, que en els tres mesos de la mostra va pujar va pujar a YouTube 26 vídeos. El que va tenir més audiència va ser el titulat Las Ratitas juegan con juguetes de niños bebés llorones lágrimas mágicas, amb 44 milions de visualitzacions.

L’informe del CAC conclou que l’anàlisi de continguts de promoció de joguines a YouTube posa de manifest la repetició dels esquemes estereotipats que es troben en els anuncis de televisió, però modificant-ne el format de difusió. La segregació del contingut dels canals en funció de qui en té el protagonisme i la tipologia de joguines que, en funció d’això, s’hi mostra, n’és una “clara constatació”, segons l’ens regulador.

El Consell de l’Audiovisual afegeix que les característiques inherents a les plataformes de distribució de vídeos, que permeten la creació i la difusió massiva de continguts, poden afavorir una “multiplicació de l’impacte” del missatge estereotipat.

Roger Loppacher ha expressat la inquietud del CAC per la reproducció “sense embuts” de tot tipus d’estereotips en aquests canals promocionals de joguines. Per això, el president de l’ens ha fet una crida a “ser més actius i bel·ligerants a l’hora de denunciar la presència d’estereotips, tant a la televisió tradicional com a YouTube”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram