Els informatius de TV3 van ser els que van recollir més diversitat de veus polítiques, segons un informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya que analitza l’observança del pluralisme polític de quatre mitjans catalans –TV3, TVE Catalunya, Catalunya Ràdio i RAC1– de maig a desembre de 2019, mesos informativament marcats per diversos processos electorals i la sentència als líders independentistes.
En concret, els informatius de TV3 van donar temps de paraula a 52 agrupacions polítiques; Catalunya Ràdio a 48; RAC1 a 42, i TVE Catalunya a 36.
El plenari del CAC va aprovar l’Informe sobre l’observança del pluralisme polític a la televisió i a la ràdio. Maig-desembre del 2019 per tres vots a favor (un d’ells amb vot concurrent) i un vot en contra.
Informatius diaris
Pel que fa als governs, el Govern de Catalunya va ser l’agrupació que va acumular més temps de paraula, amb valors percentuals d’entre el 15% i 16% a les dues televisions, i propers al 20% a les dues ràdios. Les informacions sobre aspectes derivats de la sentència, sobretot pel fa a les mobilitzacions posteriors i els aldarulls, van ser les que més temps de paraula van suposar.
El Govern de l’Estat es va situar entre el 8% i el 9% en els quatre mitjans analitzats. El CAC puntualitza que aquesta presència, més baixa del que és habitual, guarda relació amb el context electoral, que atorga més rellevància a les intervencions dels partits, si més no en l’àmbit estatal.
Pel que fa als partits, tots els mitjans analitzats van situar en primera posició el PSC+PSOE: 14,2% a TVE Catalunya; 12,4% a RAC1; 12,2% a TV3, i 11,2% a Catalunya Ràdio. Les informacions entorn de les negociacions per a la investidura de Pedro Sánchez, candidat del PSOE el 28A i el 10N, van concentrar bona part del temps de paraula. Per darrere dels socialistes es troben ERC, seguit de Cs, PP+PPC, PDeCAT.
Si es tenen en compte només les agrupacions de partits i no els governs, es constata que TV3 va ser el mitjà que més va atansar la proporció de les sis forces polítiques amb més temps de paraula, ja que les va situar en una forquilla de 4,3 punts. A Catalunya Ràdio i a RAC1 la distància màxima entre aquestes formacions va ser de 6,6 i 6,8 punts, respectivament, i a TVE Catalunya de gairebé 8 punts.
Pel que fa a la presència de les associacions i entitats que intervenen de manera explícita en els debats polítics, hi va haver homogeneïtat en els resultats de TV3 (3,7%), RAC1 (3,7%) i Catalunya Ràdio (3,3%), mentre que a TVE Catalunya van suposar el 2%.
Entrevistes
Els mitjans que més entrevistes van realitzar durant els vuit mesos analitzats van ser TV3 (amb 629) i Catalunya Ràdio (526), seguits a certa distància per RAC1 (263), el 3/24 (203) i TVE Catalunya (42). Els dos mitjans de la CCMA van ser també els que van oferir més diversitat de veus: TV3 va entrevistar representants de 50 agrupacions polítiques i Catalunya Ràdio de 38.
Quant a les persones entrevistades, les representants del Govern de Catalunya van ser les que més van intervenir a TV3 (amb el 16,3% del total), Catalunya Ràdio (21,1%) i RAC1 (22,6%). L’Executiu català va ser la segona agrupació al 3/24 (15,2%) i va tenir una presència inferior a TVE Catalunya (5,1%).
ERC amb Sobiranistes va ser la primera en nombre d’entrevistes al 3/24 (13,5% i 2,2%, respectivament), a TVE Catalunya (17,9%) i a RAC1 (13,6%), mentre que JxCat amb PDeCAT i Demòcrates ho van ser a TV3 (9,3%, 4,5% i 0,2% respectivament) i a Catalunya Ràdio (7,8% i 5,3%).
De maig a desembre de 2019, el 3/24 va programar 11 debats, seguit de Catalunya Ràdio amb 8, TV3 amb 7, RAC1 amb 4, i TVE Catalunya, amb 1.
Presència de les dones polítiques
Les dones polítiques van estar presents, en una proporció més baixa a la dels homes, tant en els informatius diaris com en les entrevistes i els debats de tots els mitjans analitzats.
En els informatius diaris, la presència de les dones es va situar entorn d’una tercera part del temps de paraula: 36,8% a TVE Catalunya, 33,7% a Catalunya Ràdio, 32,9% a RAC1 i 31% a TV3. Els percentatges dels quatre mitjans van augmentar lleugerament en relació amb l’informe anterior, en què van anar del 32,4% al 28,8%.
La presència de les dones en les entrevistes va mostrar més desigualtat entre mitjans, que es va fer palesa en el rang entre el 25,5% de RAC1 i el 38,5% de TVE Catalunya. TV3, 3/24 i Catalunya Ràdio van obtenir percentatges al voltant del 32%.