Enguany, l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació obrirà el meló d’un projecte que feia molt de temps que esperava en una carpeta de Mediàtic Marketing Communications, que en portarà la secretaria tècnica. Es tracta del primer Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat, que està previst realitzar-se a la Seu d’Urgell el pròxim mes d’octubre i que abraçarà mitjans de tots els territoris vinculats al Pirineu, d’una banda i l’altra de la serralada: Euskadi, Navarra, Aragó, Catalunya, Andorra, Catalunya Nord i Occitània.

La comissió organitzadora del Congrés Interpirinenc està formada per professionals de l’AMIC i Mediàtic; representants d’entitats de mitjans d’Euskadi i Navarra, i una representació del món universitari. El nombre de mitjans potencials per a la celebració de l’esdeveniment supera els 500, entre capçaleres de premsa en paper i digital, ràdio i televisió de proximitat.

Una part importantíssima dels mitjans de proximitat és al País Basc, i la principal entitat que els agrupa, Hekimen, ja treballa pel bon èxit del congrés des de la mateixa comissió organitzadora. Hekimen és un grup que inclou 60 empreses del País Basc i 130 projectes de comunicació, uns quants dels quals són navarresos. Premsa, ràdio, televisió i xarxa; nacionals, locals i temàtics. El vincle entre ells: comunicació professional en basc.

També s’ha sumat a aquest rellevant projecte Tokikom, una xarxa de 60 mitjans locals en eusquera. La majoria d’ells es van crear a finals dels 80, en el context de la florida de les associacions locals d’eusquera, com a eina per a la difusió i normalització de l’idioma. El 1997, aquests mitjans i les seves associacions matrius es van agrupar en a Euskaltzaleen Topagunea, que acull també mitjans en basc de Navarra.

Pel que sabem, es treballa ara per obtenir la complicitat dels mitjans de proximitat andorrans i de Catalunya Nord, i per a la incorporació al projecte del congrés dels observatoris de comunicació del País Basc, Navarra i Catalunya. Quant a suport, el congrés ha rebut ja els de la Generalitat de Catalunya, l’Obra Social “la Caixa”, Naturgy, l’Ajuntament de la Seu d’Urgell i la Xarxa Vives d’Universitats, entre d’altres.

Els objectius del congrés se sustenten en tres punts fonamentals. Ser el punt de trobada dels mitjans de proximitat i els seus professionals de l’àrea interpirinenca per compartir experiències i reflexionar sobre el seu present i futur. En segon lloc, esdevenir el congrés de referència per conèixer què està passant en el món dels mitjans de proximitat en general, i en particular en l’àmbit dels Pirineus. I finalment, posar en relleu la importància de tenir mitjans de proximitat per consolidar l’espai comunicatiu interregional dels Pirineus.

Els tres eixos de treball del congrés han estat ja acordats per la comissió organitzadora. El primer és el model de negoci de la premsa de proximitat, amb l’anàlisi dels diferents models d’ingressos, presentació de casos d’èxit i compartir experiències entre els mitjans assistents.

El segon eix fa referència a les necessitats i els reptes tecnològics: la digitalització està imposant canvis transcendentals en el sector de la premsa de proximitat. Per tant, és previst que s’analitzin quins són aquests i com afecten en el dia a dia de les redaccions. També es pretén fer una mirada cap al futur per identificar quins són els reptes.

El darrer eix és la creació de comunitats: un dels objectius de la premsa de proximitat ha de ser la creació de comunitat pròpies que li permetin tenir un paper central en l’espai comunicatiu. Aquestes comunitats no només integren els lectors estrictament, sinó tots aquells col·lectius que puguin interactuar amb els mitjans. Per crear-les i consolidar-se, són necessàries diferents eines i actuacions que el congrés vol abordar de diferents maneres.

En un principi, les sessions del Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat estarà dividit en tres categories: Ponències temàtiques, sessions de discussió i debat i tallers. Estem davant una gran idea, al nostre criteri molt ben trobada i amb recorregut.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram