El Centre de Recerca Audiovisual (CREA), d’Activa Multimèdia,va organitzar aquest dijous la jornada CÚbicS, dedicada a la transformació dels mitjans audiovisuals, amb tres conceptes com a eixos vertebradors del seminari: Connectats, Ubics i Socials.

Per al president del consell de govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Enric Marín, que va obrir la sessió, la clau per al futur dels mitjans públics és apostar per la innovació i el coneixement. En aquest sentit, va destacar la col·laboració amb centres de recerca, universitats i empreses per tal de dur aquest coneixement a l’aplicació pràctica. Marín també va afirmar que l’audiovisual ja és la columna vertebral de les indústries culturals en el seu sentit més ampli.

Per la seva part, Joan Rosés, director CREA i d’Activa Multimèdia, va subratllar la necessitat de transformació dels mitjans i va definir les noves dimensions que adopten: cada cop estan més connectats, es distribueixen per plataformes diverses i s’integren més en les xarxes socials. Rosés també va anunciar que CREA s’obre al públic a través d’un nou web, crea.ccma.cat.

Al seu torn, Brian David Johnson, responsable de Recerca en Experiència del Consumidor i Future Casting a Intel Corporation, va defensar una televisió allunyada de les imatges futuristes que tenim, i va assegurar que els canvis vindran liderats per una barreja d’avenç tecnològic, continguts i les demandes i usos dels espectadors. Johnson entén que cal tenir una visió realista i humana de la televisió, que és i continuarà sent “el centre de la vida de les persones”.

Segons ell, la televisió ja no és un aparell o un contingut, sinó que s’ha convertit en una experiència “informativa, ubiqua, personal i social”. Johnson també va remarcar que els models de consum i la tecnologia canvien ràpidament, però els models de negoci que ho sustenten són més lents. En aquest sentit va afirmar que “cal temps per assimilar els canvis”.

Des de la perspectiva de la publicitat, Peter Boland, president d’Universal-McCAnn Espanya, va destacar que, malgrat que el consum audiovisual s’ha disparat, les agències publicitàries i les marques encara no han canviat de mentalitat. Boland opina que ara ja no es tracta de persuadir els consumidors, sinó de “generar experiències, impactar, motivar la participació i entretenir”. Segons ell, cal assumir que la publicitat ha entrat en un procés de pèrdua d’efectivitat, entre altres factors per la fragmentació de les audiències.

A més, per a Boland, la publicitat ha de passar del model de l’impacte cap a un model que cerqui “establir un diàleg amb els consumidors, tot oferint-los informació que els sigui rellevant, perquè la marca perduri en el temps”.

Finalment, l’impulsor de l’estratègia de distribució multiplataforma de la BBC, Simon Nelson, va explicar com els mitjans de comunicació s’estan adaptant per ser presents a totes les pantalles, i com internet ha canviat el panorama. Nelson va il·lustrar el cas de la BBC, on els equips de producció s’han transformat en equips multiplataforma capaços de gestionar els seus propis portals, un canvi que ha permès optimitzar recursos. Tot i això, va subratllar que els visionats de l’iPlayer suposen menys d’un 1% del consum de la BBC a través de la televisió.

Nelson també va afirmar que, en un entorn on els continguts es troben a la carta, els canals són necessaris perquè els espectadors els utilitzen com a guia.