L’Ajuntament de Barcelona ha destinat 43.700.032,26 euros en publicitat als mitjans de comunicació entre 2015 i 2018. En concret, el govern d’Ada Colau va invertir 14.663.574,12 euros el 2015; 9.580.996,66 el 2016; 9.806.114,26 el 2017, i 9.649.347,22 el darrer exercici, segons dades del portal de transparència municipal.

Per tipus de suport, amb dades del 2018, el gruix de la despesa es destina a internet, amb 3.825.225,40 euros (el 39,64%). Per darrere queden premsa diària, amb 2.773.873,71 euros (28,75%); revistes, 1.049.119,30 euros (10,87%); ràdio, 1.032.754,13 euros (10,7%); exterior, 546.499,62 euros (5,66%); televisió, 252.144,94 euros (2,61%); publicacions de proximitat, 150.648,42 euros (1,56%), i cinema, 19.081,70 euros (0,2%).

Del total de la despesa publicitària de 2018 realitzada pel govern d’Ada Colau, més del 50% és per als grups Godó i Zeta. En concret, el 2018 Godó s’enduu el 29,39% (2.836.632,80 euros) i Zeta el 22,38% (2.159.095,42 euros). La resta es reparteix el 48,23% del total de despesa publicitària de l’Ajuntament de Barcelona (4.653.619 euros).

La Vanguardia és la capçalera que més rep

L’edició impresa de La Vanguardia és on el consistori ha seguit destinant més euros en publicitat, 1.139.118,25, xifra que representa un 11,81% del total i un 41,07% de la inversió en premsa diària en paper. Tot seguit es troba El Periódico, amb 1.072.492,81 euros; un 11,11% del conjunt i un 38,66% dels diaris.

El següent diari imprès en inversió publicitària de l’Ajuntament es troba a molta distància, 20 Minutos, amb 135.599,18 euros, i a continuació hi ha dos mitjans més de Zeta i Godó: Sport, 117.368,69 euros, i Mundo Deportivo, 102.386,51.

Per sota dels esportius queden capçaleres com l’Ara, amb 90.487,26 euros, i El País, 42.057,34. Per la seva part, El Punt Avui, amb 16.896 euros en publicitat, queda superat per El Mundo, amb 3.743,44 euros per al diari i 19.999,88 per a la secció Tendencias.

Aquestes xifres destinades als diaris impresos contrasten amb les de les publicacions de proximitat, 150.648,42 euros per al conjunt de capçaleres (un 1,56% del total), quan en el programa electoral de Barcelona en Comú de 2015 s’explicitava  el suport al teixit dels mitjans de proximitat.

En aquest sector, les deu edicions de Barcelona de la xarxa de periòdics Línia encapçalen les inversions amb 70.924,88 euros (el  47,08% del conjunt de les publicacions de proximitat).

Internet, ràdio i televisió

Pel que fa a la inversió publicitària de l’Ajuntament de Barcelona a internet, el tros més gran del pastís se l’enduen els dos principals grups catalans. ElPeriódico.com és el mitjà digital que més rep, 922.294,31 euros (el 9,56% del total d’inversió publicitària i el 24,11% de la d’internet), seguit de LaVanguardia.com, amb 813.642,93 (el 8,43% del conjunt i el 21,27% d’internet).

Per darrere, i a força distància, hi ha les inversions a Facebook, amb 193.656,77 euros; Twitter, 144.951,03; Affiperf (el trading desk de compra programàtica del grup Havas), 81.905,66 euros, i LinkedIN, 72.533,79.

Pel que fa al mitjà radiofònic, RAC1 és l’emissora que ingressa més del consistori en concepte de publicitat, 407.421,62 euros (el 39,45% del total de les ràdios), seguida de Cadena SER, amb 201.009,71 euros (19,46%), i Catalunya Ràdio, 195.452,30 euros (18,93%).

Finalment, la inversió publicitària del govern de Colau en el mitjà televisiu l’acapara TV3, amb 182.985,90 euros (el 72,57% del conjunt de televisions). A molta distancia queden 8tv, amb 38.349,85 euros, i la cadena municipal betevé, amb 10.055,28.