Aquest dilluns s’ha presentat la quarta edició de l’Anuari Mèdia.cat, la qual presenta 15 reportatges en profunditat sobre temes silenciats o poc tractats als mitjans durant l’any passat. “El Grup Barnils cada cop som més, cada cop ens sentim més forts i cada cop percebem que l’esquerda que va obrir el primer Anuari dels silencis mediàtics, ara fa quatre anys, no para d’eixamplar-se”, apunta el seu president, David Bassa.

El periodista remarca que, enmig del panorama “apocalíptic” que viu el sector, amb retallades, acomiadaments i tancaments de mitjans, “les pressions dels poders financers són cada cop més efectives i la por, el desànim i l’autocensura guanyen terreny minut a minut, hora a hora, dia a dia”.

L’objectiu, diu, és “precaritzar el missatger” i “controlar” la informació, “i el control passa pel silenci”, assegura en la introducció del nou volum. Per això, el projecte manté la vigència inicial, ja que l’Anuari és “memòria allà on volen amnèsia i respostes allà on no volen preguntes”, afirma Bassa.

Els 15 silencis del 2013

En aquesta nova edició, l’Anuari s’obre amb un reportatge sobre les subvencions de 100 milions d’euros en els darrers quatre anys a 16 escoles catalanes vinculades a l’Opus Dei que segreguen els alumnes per sexes. A més, també es desglossa el que cobren els principals directius dels Països Catalans amb càrrecs en grans empreses de l’IBEX 35 (en total es reparteixen 31,5 milions), i es destapa que el 17% dels consellers dels governs català, balear i valencià han estat imputats en casos de corrupció des de la restauració democràtica.

La resta de reportatges són Un canal amb portes giratòries; Cau un 32% la protecció contra la violència de gènere; Benvinguts a ‘Qatarunya’; 173 milions d’euros públics per a Spanair; Un nou ‘projecte Castor’ al Bages; Cañete i Matutes, els més beneficiats per la llei de costes; Mango pagarà per l’accident de Bangla Desh; Els Països Catalans, a la cua d’Europa en acollida de refugiats; Denúncies d’assetjament laboral a Mercadona; Un centre del món desèrtic; Autocrítica als Mossos d’Esquadra, i Figaró, el ‘Porto Alegre’ català.

Record d’aportació dels micromecenes

El projecte s’ha tirat endavant, per tercer any, gràcies al crowdfunding. En concret, 438 micromecenes han aportat un total de 10.470 euros, superior als 8.000 euros que s’havia marcat com a objectiu, i fins ara la xifra més alta aconseguida per l’Anuari. El micromecenatge suposa el 80% del finançament del projecte, i la resta prové de les aportacions del Col·legi de Periodistes i les universitats, i de la venda d’exemplars en llibreries i presentacions.

Enguany l’Anuari Mèdia.cat també ha ampliat el suport del món acadèmic i ha incorporat al projecte la Universitat Ramon Llull i la Universitat de Lleida, que s’han afegit a la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat de València i la Universitat de Vic, els estudiants de les quals han realitzat alguns dels reportatges.

Nou projecte

En el conjunt de les tres primeres edicions, l’Anuari ha rebut 50.000 visites al seu web, 33.500 usuaris únics, i la versió digital ha estat descarregada més de 13.000 vegades. Aquestes són algunes de les xifres que donen a conèixer el coordinadors Roger Palà i Sergi Picazo en l’epíleg del nou volum, on anuncien que cedeixen el seu lloc, i aprofiten per desglossar deu conclusions extretes d’aquests quatre anys.

La desena, a més, avança un nou projecte periodístic: “Volem seguir, com diu el lema de l’Anuari d’enguany, #omplintelsbuits. Però no volem fer-ho només un cop l’any, sinó durant 365 dies. De forma professional i amb tota la intensitat que sigui necessària”, apunten. Aquest nou projecte es posarà en marxa “ben aviat”.