La retallada del 6% en les despeses del sector públic de la Generalitat decretada a l’agost pel Departament d’Economia i Hisenda representa una nova fuita en la carcassa de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.

La mesura el que ha fet és “agreujar la manca de finançament que té la Corporació des dels darrers anys”, va explicar el passat divendres la seva vicepresidenta, Núria Llorach, en la comissió de control parlamentari. “Estem descapitalitzant els mitjans públics de la Corporació i és imprescindible revertir-ho”, va subratllar.

Aquesta manca de recursos, per una banda provoca que la CCMA no faci les inversions necessàries en diferents àmbits, especialment a nivell tècnic, i per l’altra “afecta greument” els continguts que s’emeten.

Respecte al segon punt, Llorach va concretar que la “manca de recursos afecta de manera molt severa” la compra de programes, sèries, pel·lícules, drets esportius, etc. Va posar com a exemple el canal Super3, on queda tocada la producció aliena, que suposa el 85% de la graella. La presidenta en funcions va remarcar que el Super3 és un canal estratègic per captar nous públics: “Si no revertim aquesta situació correm el risc de ser residuals”.

En el cas de TV3, el seu director, Vicent Sanchis, va explicar que un dels fronts “més impactats i tocats” per la reducció de la capacitat adquisitiva és la producció associada i l’adquisició aliena. Per exemple, TV3 només té prevista l’emissió d’una sèrie per al 2020.

De cara a la graella de l’any que ve, “el primer trimestre està lleugerament sòlid, el segon és líquid, i el tercer i el quart són gasosos. És a dir, només tenim assegurat el primer trimestre en programació normal”, va dir Sanchis per il·lustrar la complicada situació de la cadena. “A partir d’aquí hi ha un forat negre”, va reblar.

Aportació extraordinària de 10,8 milions

Aquest any la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals rebrà una aportació extraordinària de 10,8 milions d’euros per part de la Generalitat, que cobreix despeses sobrevingudes com els 4,2 milions d’IVA i una part de les despeses de personal, però no els aproximadament 2 milions per l’increment de les bases de cotització de la Seguretat Social ni els 3,4 milions que es preveu ingressar de menys de publicitat.