En els 15 dies de la seva posada en marxa, la plataforma 3Cat suma més de mig milió d’usuaris registrats; ha registrat més de milió i mig de dispositius únics connectats, i ha aconseguit gairebé 7 milions de reproduccions de vídeo i àudio. Unes xifres que han superat les seves expectatives.
El 3Cat ha fet públiques aquestes dades en la novena edició de la Setmana del Talent Audiovisual que organitza el Clúster Audiovisual de Catalunya, on ha presentat la nova plataforma a la indústria catalana.
“Salt qualitatiu” dels mitjans públics
La directora d’innovació, recerca i estratègia digital del 3Cat, Cristina Villà i Font, ha donat els detalls sobre com ha estat l’estrena de la plataforma: “Després de 15 dies podem dir que no ens hem canibalitzat; hem apujat el consum, i un 22% és de contingut digital. El catàleg està basat en formats, continguts temàtics i targets pensats perquè l’usuari sempre trobi alguna cosa del seu interès”, h aexplicat.
Villà també ha parlat dels reptes del futur, i s’ha referit a la voluntat d’integrar jocs i videojocs a la plataforma: “Sabem que un de cada quatre catalans declara dedicar-hi una hora al dia. És una nova porta d’entrada a aquest gran portal digital”, ha apuntat.
Per la seva part, el conseller del 3Cat Lluís Garriga ha explicat que la plataforma implica “un salt qualitatiu” dels mitjans públics del país, i permet “recuperar el lideratge que sempre han abanderat TV3 i Catalunya Ràdio després d’anys d’una certa letargia a conseqüència de les crisis econòmiques i de la pandèmia de la covid”.
Els mitjans públics s’enfronten a reptes comuns
Després de la presentació del 3Cat, s’ha celebrat la taula rodona Impacte de les OTT en la indústria audiovisual dels territoris on operen amb representants de televisions públiques europees que han impulsat aquest tipus de plataformes: Alexander Gibelalde (Primeran d’EiTB), Tom Peeters (VRT Max a Flances), Jarmo Lampela (YLE Areena a Finlàndia), Philippe Keutgen (RTBF Auvio a Valònia) i Jordi Ferrerons (3Cat).
Els ponents han parlat de com la irrupció d’aquestes plataformes ha generat canvis en la creació de nous formats, la forma de produir continguts, l’impuls d’innovacions tecnològiques, o de les noves aliances en la producció i la difusió de continguts. També han reflexionat sobre els reptes compartits de posar en marxa les OTT, d’arribar a la una nova audiència i mantenir la tradicional, i han exposat les respectives experiències.
En ple procés de transformació dels mitjans públics, el propòsit comú és acostar els continguts respectius als nous hàbits de consum audiovisual. Amb tot, cada mitjà ha seguit estratègies diferents pel que fa a la coexistència o desaparició dels canals lineals, a la homogeneïtat o diferenciació dels targets i formats utilitzats entre les plataformes i els canals lineals.
Neix la plataforma 3Cat