“Per la llengua, la cultura i el país és imprescindible uns mitjans públics que reuneixin rigor, qualitat, exigència nacional. Això no sempre és rendible econòmicament parlant, per això han de ser sufragats, per poder oferir aquest servei públic als ciutadans”. Són paraules de Muriel Casals, presidenta d’Òmnium Cultural, la seu de la qual va acollir aquest dimarts la presentació oficial de la Plataforma TV3 i Catalunya Ràdio són teves, i a la que van assistir diverses personalitats de l’àmbit comunicatiu, cultural, audiovisual, artístic, polític i social.

La plataforma, impulsada per treballadors de la televisió i la ràdio pública, es va crear a l’estiu amb l’objectiu de fer front a la campanya de les cadenes privades. Durant aquest temps, s’ha impulsat el Manifest en defensa dels mitjans de comunicació públics catalans, al qual s’han adherit més de 4.500 persones i una cinquantena d’entitats i organitzacions.

Segons va explicar Carles Blanco en representació de la plataforma, des de la seva creació hi ha hagut diversos fets preocupants per al model de comunicació públic actual, com la retallada pressupostària del Govern o la reforma de la Llei de la CCMA. “L’ofensiva d’interessos polítics i econòmics amenacen el futur dels mitjans públics. Necessitem el suport de la ciutadania i del teixit social per denunciar l’aliança del PP i el Govern català en matèria audiovisual”, va manifestar Blanco.

Per la seva part, Josep Gifreu, catedràtic de Comunicació de la UPF, va lamentar les polítiques “encaminades a debilitar” el servei públic i el model audiovisual català, i va assegurar que havia arribat el moment de dir “no”. A més, Gifreu va defensar el cost per càpita dels mitjans públics catalans en relació al seu retorn.

Xavier Atance, president de Productors Audiovisuals de Catalunya (PAC) i vicepresident de Productors Audiovisuals Federats (PROA), va defensar la importància de TV3 en el sector i la dependència mútua. Així, va argumentar que gràcies a aquesta col·laboració amb “pocs diners” es produeixen pel·lícules com Pa negre o documentals que d’altra manera “no faria ningú”.

“Estem davant una ofensiva neoliberal per canviar el panorama audiovisual”, va advertir Frank Capdet, de la junta de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC). “Ens imaginem una societat sense el Polònia, o sense culebrots com La Riera, que han fet una feina pedagògica per visibilitzar minories socials i tendències sexuals? Necessitem uns mitjans nacionals propis i públics”, va reblar.

Josep Maria Martí, degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya, va defensar la contribució dels mitjans públics al debat, la visualització de les minories i la defensa de la llengua, entre altres aspectes. “No ens resignarem a la desaparició dels mitjans públics perquè atempta a la qualitat democràtica”, va afegir.

Finalment, el president de l’Associació Empresarial de Publicitat, José Ángel Abacéns, que va enviar una declaració, va advertir que la publicitat “no pot ser mai un problema, sinó part de la solució”. Segons ell, en un moment de crisi, eliminar la publicitat “no és el més indicat”.

La presentació d’aquest dimarts, conduïda pel periodista Xavier Graset, va ser el tret de sortida d’una sèrie d’accions i activitats en defensa del servei públic de ràdio i televisió de Catalunya que durà a terme la Plataforma.