La vertiginosa caiguda dels ingressos publicitaris per la crisi del coronavirus està posant a prova les dèbils estructures dels mitjans impresos, els quals encara ranquegen per la crisi de 2008 i es troben en procés d’adaptació –més o menys avançat– al canvi d’hàbits de consum i de transformació del negoci.

Davant les dificultats per subsistir sense publicitat, algunes empreses editores han començat a anunciar expedients de regulació temporal d’ocupació per trampejar la paralització de l’activitat econòmica, a més de reduir tiratges. Darrere en vindran força més.

Prensa Ibèrica ha anunciat als sindicats que presentarà un ERTO de reducció de jornada o suspensió per “causes productives”, del qual no n’han transcendit els detalls, i que afectarà El Periódico de Catalunya, l’Sport i Diario de Mallorca, entre altres capçaleres del grup.

Per la seva part, Henneo –grup editor d’Heraldo de Aragón, 20 Minutos i La Información– també prepara un ERTO, en principi per a les àrees d’administració, gestió i comercial, tot i que encara s’ha de tancar.

Més concret ha estat Vocento, que proposa una reducció del 40%de la jornada laboral per al personal comercial i administratiu del grup, deixant al marge les redaccions, rotatives i sistemes. La coordinadora de comitès d’empresa, que ha rebutjat la mesura, xifra en unes 1.300 les persones afectades d’un total de 2.700 empleats.

El Grupo Joly d’Andalusia també aplicarà un expedient de regulació temporal d’ocupació pel qual reduirà la jornada laboral a les seves nou capçaleres.

Per la seva part, Ilunion, de l’ONCE, reduirà jornada i salaris en diverses de les seves empreses, entre elles l’encarregada de les publicacions impreses i digitals i de la comunicació corporativa (Ilunion Retail y Comunicación), però no de l’agència de notícies Servimedia.