La Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General de la Universitat Autònoma de Barcelona ha presentat una col·lecció inèdita de 849 fanzins que s’han digitalitzat i posat a disposició de la ciutadania a través del Dipòsit Digital de Documents de la UAB.

La col·lecció està formada per publicacions de tot l’Estat que van de 1970 al 2000, amb un pes específic de les obres produïdes durant la dècada dels 80, on sobresurten continguts dedicats a música, creacions literàries, còmic i moviments socials. La UAB també destaca el component de creació artística que presenten els fanzins i el valor dels seus collages, muntatges fotogràfics i il·lustracions, sovint realitzats a mà i amb un procés per obtenir-ne còpies fora del sistema tradicional d’impressió.

Gairebé totes les publicacions han estat donades per Eugeni Giral, professor de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB. Segons ell, és important recordar que els fanzins no es distribuïen en circuits estàndards comercials com llibreries o quioscos, sinó que en general se’n feien poques còpies i es podien localitzar en locals nocturns, entorns de trobada de jovent o entitats alternatives, on ell anava expressament a comprar-los.

En aquest sentit, els autors dels fanzins no dipositaven còpies en biblioteques o arxius municipals perquè es poguessin preservar, de manera que, molt sovint, quan la persona que iniciava una sèrie de fanzins decidia no seguir, deixava d’existir.

Tres característiques comuns

Segons Oskar Hernández, gestor de l’Hemeroteca General de la UAB, els 849 fanzins presenten “diversitat de temàtiques, idiomes i autories, però tenen tres característiques comunes”. D’entrada, són publicacions “autoeditades i realitzades amb pocs mitjans”. En segon lloc, si bé alguns fanzins estan fets per una única persona, el gruix de la col·lecció està format per “obres de creació col·lectiva”. Finalment, els seus continguts són heterogenis, però “comparteixen el fet d’abordar fenòmens i de visibilitzar actors que no apareixen en d’altres mitjans de comunicació de l’època”.

La col·lecció de fanzins es va presentar dimecres a l’Instituto Cervantes, a Madrid, en el marc d’una taula rodona sobre laboratoris bibliotecaris, on la UAB va explicar l’experiència en la digitalització de la col·lecció de fanzins com a cas rellevant de preservació del patrimoni i retorn de les expressions culturals a la ciutadania.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram