Catalunya Ràdio cedirà continguts perquè l’emissora de la Universitat Jaume I de Castelló els pugui reemetre a través del 107.8 de la FM. En concret, es tracta de l’informatiu Catalunya MigdiaEls viatgers de la gran anacondaLletres d’orMeteomauriConverses i la secció La ruta informativa d’El matí de Catalunya Ràdio. Tots ells, espais sense publicitat, ja que Vox UJI Ràdio no en pot emetre. En total són 5 hores i 20 minuts de programació setmanals que s’integraran en la graella actual de l’emissora universitària.

La freqüència de l’emissora universitària té el mateix abast que el repetidor d’Acció Cultural al cim del Bartolo pel qual emetia Catalunya Ràdio abans de tancar-se. Així, les seves emissions arriben aproximadament des de Castelló de la Plana fins a Torreblanca (Plana Alta) al nord; fins a Almenara (Plana Baixa) al sud, i fins a Onda i Borriol cap a l’interior.

Resposta a l’emmudiment de la llengua pròpia

El conveni signat amb la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals s’emmarca en una campanya de promoció dels mitjans públics en llengua pròpia iniciada fa uns mesos per la UJI com a resposta al tancament de RTVV (el novembre de 2013) i a l’apagada tant de TV3 (el febrer de 2011) com de Catalunya Ràdio (el passat gener).

“La comunitat universitària ha mostrat la seua preocupació davant aquest emmudiment de la nostra llengua en els mitjans audiovisuals a les nostres comarques i territori, emmudiment que considerem nociu per a l’ús del valencià i la nostra societat”, explica el rector de la UJI, Vicent Climent.

Així doncs, s’ha decidit arribar a aquest acord amb la CCMA perquè “els oients de l’emissora universitària puguen escoltar a través de les ones una oferta informativa i cultural en la nostra llengua”. L’objectiu és poder-lo ampliar en un futur.

S’hi podrien sumar altres universitats

La Universitat Jaume I ja havia impulsat altres accions, com la creació, juntament amb la resta d’universitats públiques valencianes, de la Comissió Interuniversitària en favor d’una Radiotelevisió Pública Valenciana. De fet, a través d’aquesta s’està treballant perquè altres ràdios universitàries segueixin les mateixes passes. A més, la UJI va impulsar una campanya de promoció de TV3 i Catalunya Ràdio amb un bàner d’accés directe als seus webs per facilitar el consum en línia dels seus continguts.

“La idea és continuar buscant noves fórmules per omplir aquest emmudiment i apagada de mitjans audiovisuals en la llengua pròpia, ja que la llengua és l’element cultural que més ens caracteritza i un dels nostres principals patrimonis”, assenyala Climent.