L’Associació Catalana de la Premsa Comarcal ha publicat l’estudi De premsa de proximitat a mitjans multimèdia, camí cap al transmèdia? Anàlisi i proposta de l’adaptació dels mitjans de l’ACPC a les dinàmiques digitals, de la professora, investigadora i periodista Aida Martori Muntsant, del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura Universitat Autònoma de Barcelona.

El treball va guanyar el 2019 la desena edició del Premi de Recerca Universitària Premsa Comarcal, i s’havia de presentar oficialment en la Convenció de l’entitat prevista inicialment al juny, ajornada al setembre per la pandèmia de la Covid-19, i finalment suspesa.

Entre altres conclusions, Martori assenyala que “la missió de l’estratègia digital ha de ser mantenir el lideratge al territori, i que la premsa local i comarcal segueixi essent un actor de proximitat cabdal”, que “la combinació d’accions online s’ha d’acompanyar d’una estratègia comercial que aconsegueixi fonts d’ingressos”. L’estudi també apunta que “el paper segueix existint i en té per anys. Alguns n’havien pronosticat una vida més curta, però és un format que no està obsolet i que segueix tenint sortida i despertant interès”.

La publicació també inclou un decàleg de recomanacions:

  • Apostar pel periodisme de qualitat, també en digital.
  • Focalitzar-se en les audiències.
  • Oferir un producte diferenciat.
  • Diversificar les vies d’ingressos.
  • Potenciar la marca.
  • Integrar les redaccions.
  • Diversificar els perfils.
  • Consolidar les dinàmiques multimèdia.
  • Incorporar les narratives transmèdia.
  • Innovar, com a eix vertebrador.