Jaume Collboni i Joan Maria Morros segellen el conveni.

El degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Joan Maria Morros, i el tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda de l’Ajuntament de Barcelona i president de Barcelona Activa, Jaume Collboni, han signat un conveni de col·laboració per reforçar la digitalització, la formació i l’assessorament laboral dels professionals del periodisme i la comunicació. El conveni té una vigència de dos anys prorrogable dos més.

A partir d’aquest conveni i a través de Barcelona Activa, el consistori crearà blocs de formació específica en àmbits com la capacitació digital, la detecció de fake news, tallers d’expressió oral i escrita o emprenedoria en el sector periodístic. A més, ambdues institucions realitzaran un estudi per avaluar l’estat del periodisme i la comunicació en l’àmbit metropolità, per tal de detectar nous nínxols de treball i conèixer l’evolució de les sortides professionals, especialment en l’àmbit digital.

“Aquest és un acord de col·laboració en què tothom hi surt guanyant”, ha assenyalat en l’acte de signatura Joan Maria Morros. “Beneficiarà els col·legiats i les col·legiades perquè els hi posarem al seu abast eines i serveis que reforçaran les seves capacitacions digitals i disposaran d’un potent servei d’assessorament, especialment per impulsar els seus projectes periodístics i comunicatius”, ha destacat.

El degà del Col·legi ha afegit que l’acord també beneficiarà la ciutadania de Barcelona, perquè “els hi posarem al seu abast el nostre coneixement; especialment en matèria de formació en comunicació i en la lluita contra la pandèmia de desinformació que generen les fake news o notícies falses a diferents col·lectius, especialment els més vulnerables”.

Per la seva part, Jaume Collboni ha ressaltat que l’acord “és alhora una manera de col·laborar amb el sector de la comunicació i la informació, potser més important encara en aquest context, per contribuir a garantir una informació veraç i l’accés de la ciutadania i el teixit econòmic a la màxima informació i de millor qualitat possible”.

El tinent d’alcaldia ha afegit que “aprofitem per posar a l’abast de la ciutadania el coneixement i experiència dels i les professionals, i alhora posem tot el know how de Barcelona Activa a l’abast dels professionals de la comunicació per millorar la seva situació davant el mercat de treball, amb assessorament, formació específica o emprenedoria i fiscalitat”.

El conveni estableix que l’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, assumirà les següents actuacions:

  • Oferirà serveis d’assessorament als col·legiats i col·legiades en els àmbits de l’empresa i l’emprenedoria (en matèria fiscal, laboral, jurídica, tecnològica, …) i la capacitació digital, facilitant la formació a través de grups a mida o assignant algunes places d’accés prioritari en les formacions habituals.
  • Coorganitzarà masterclasses sobre comunicació digital adreçades a professionals i empreses i emmarcades en l’estratègia de capacitació digital del Cibernàrium.
  • Crearà un nou bloc de formació dins de les Antenes Cibernàrium vinculat a la alfabetització mediàtica i adreçat principalment a persones d’avançada edat i a persones més joves per saber com detectar i com no ser víctimes dels ‘bulos’ i les fake news, mitjançant col·legiades i col·legiats que formen en la detecció de les fake news i la dieta mediàtica.
  • Organitzarà, per als diversos col·lectius de persones i entitats usuàries, tallers monogràfics d’expressió oral i escrita i sobre relacions amb els mitjans de comunicació, com estructurar idees, missatges i comunicar millor.
  • Organitzarà xerrades/networking sobre sortides laborals en els mitjans de comunicació.
  • Col·laborarà en la creació d’un estudi per avaluar l’estat del periodisme i la comunicació en l’àmbit metropolità de Barcelona, per detectar nous nínxols de treball i conèixer l’evolució de les sortides professionals, especialment en l’àmbit digital.

Per la seva part, el Col·legi de Periodistes de Catalunya realitzarà les següents actuacions:

  • Proporcionarà persones col·legiades expertes en comunicació digital per impartir les masterclasses del Cibernàrium, així com recursos i continguts associats a la temàtica específica, i també per impartir cursos d’alfabetització mediàtica a les Antenes Cibernàrium.
  • Participació de Barcelona Activa a la borsa de treball del Col·legi: es poden incloure de franc totes les ofertes de comunicació i periodisme que necessitin les empreses aixoplugades per Barcelona Activa i que estiguin a la recerca d’un periodista/comunicador/gabinet premsa.
  • Col·laborarà amb Barcelona Activa en la difusió de les iniciatives de defensa dels drets laborals i contra la precarietat laboral, així com la resta d’activitats i serveis.
  • Portarà a terme accions específiques de comunicació per als sectors estratègics de la ciutat i/o empreses i autònoms. El Col·legi crearia un grup de col·legiades i col·legiats experts en cada matèria i gestionaria les demandes que arribessin des de Barcelona Activa per millorar la difusió amb activitats com la preparació de newsletters temàtics, el desenvolupament de plans de comunicació i l’assessorament en la gestió de les estratègies de comunicació.
  • Oferirà els espais de la seu del CPC a Barcelona, homologats pel SOC, per tal de portar a terme formacions, presentacions i reunions de treball per les empreses i persones que treballen amb Barcelona Activa.
  • El CPC formarà part dels grups de treball de Barcelona Activa per donar a conèixer les polítiques metropolitanes en diferents àmbits, especialment pel que fa al periodisme i a la comunicació digital.