Des de fa més sis anys, en diverses ocasions s’ha anunciat la voluntat de crear una federació que agrupés l’Associació Catalana de la Premsa Gratuïta i Mitjans Digitals (ACPG), l’Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC) i l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal i Local (ACPC).

La darrera vegada va ser al maig del 2010, però finalment l’entesa no va fructificar. Ara, però, sembla que la cosa va de debò, malgrat la unió no serà estrictament en forma de federació.

L’objectiu de les tres grans associacions catalanes és crear un concepte paraigües, un club d’editors per desenvolupar projectes conjuntament tot mantenint l’estructura de les respectives entitats. El nou organisme, que aplegaria unes 500 capçaleres, actuaria amb criteris de patronal representant el sector de la premsa davant administracions i institucions.

Compartir i obrir les respectives actuacions

Així, es buscarien sinergies on els interessos de les tres associacions conflueixin. En concret, les actuacions que actualment desenvolupa cadascuna pel seu compte es compartirien i s’obririen a la resta. Per exemple, el Banc de Continguts de l’ACPG es podria obrir a la participació d’altres mitjans que no hi estan adherits, i la Nit de les Revistes de l’APPEC es podria ampliar a la premsa gratuïta i comarcal. Més endavant, les noves actuacions que es creessin ja es plantejarien conjuntament.

A banda, la creació d’aquest club d’editors també s’utilitzaria per unir forces de cara a la venda d’espais publicitaris, una de les grans preocupacions dels mitjans per garantir la seva supervivència.

L’anunci del nou impuls per unir forces el va fer el president de l’APPEC, Lluís Gendrau, durant la Nit de les Revistes, en el transcurs de la qual va demanar la creació d’un pla nacional per als mitjans de comunicació.  El projecte, que es podria presentar formalment en dues o tres setmanes, també podria incorporar altres entitats com l’Associació de Premsa Forana de Mallorca o l’Associació de Premsa Local de Menorca.