El periòdic Línia Nord del Baix Llobregat edició del Montserratí ha publicat el seu número 100 consolidant-se com la capçalera de referència al territori. Amb una difusió actual de 9.104 exemplars quinzenals auditats per OJD-PGD, el mitjà fundat l’any 2013 revalida la seva presència territorial i es confirma com la publicació líder a la zona.

Coincidint amb aquesta efemèride, David Centol, editor del Grup Comunicació 21, empresa editora de la capçalera, ha volgut destacar que Línia Nord és una eina de cohesió territorial. “Democratitza l’espai mediàtic perquè arriba també als barris i als pobles petits i no només als nuclis informats del centre dels grans municipis”, afirma. “Línia Nord serà un aliat útil dels ajuntaments, les entitats i les organitzacions del Montserratí per dotar aquest territori de més recursos i capacitat d’autogovern”, afegeix Centol.

En aquesta línia, l’editor detalla que “Línia Nord aposta clarament pel format paper”, si bé “sense descuidar les xarxes”. “La fórmula, i alhora el repte, és combinar el periodisme en majúscules amb la difusió i fer una publicació dimensionada”, afegeix, recordant que ja s’ha potenciat l’edició digital d’ençà de la pandèmia.

Centol argumenta que “calen editors i empreses editores darrere dels periòdics”. “Amb totes les mancances d’aquest model, aquesta continua sent l’única fórmula possible i sostenible en el temps”, defensa. “La responsabilitat que ens autoexigim per estar a l’altura de les circumstàncies ens esperona per continuar sent fidels al nostre ideari ètic, fent-lo compatible amb les servituds que implica ser també una empresa”, conclou l’editor del Grup Comunicació 21, que reivindica el fet de tocar de peus a terra i ser realista.

Al peu del canó

Per Arnau Nadeu, director editorial de la xarxa de periòdics Línia

Recordo com si fos ahir aquell dimecres 3 d’abril del 2013 a la tarda. A la redacció tot eren nervis. Tancàvem la primera edició d’una nova capçalera. L’endemà naixia Línia Nord al Montserratí, un periòdic –aleshores mensual– que aspirava a convertir-se en la referència informativa i publicitària al Baix Llobregat Nord. I ho feia amb la malaguanyada Muriel Casals en portada i un titular parlant de l’atur, que s’enfilava a la zona. Un tema que, paradoxes del temps, set anys i mig després torna a marcar l’actualitat econòmica aquí i arreu.

Ha plogut molt des d’aleshores. Han canviat moltes coses, començant per un servidor, que va veure néixer Línia Nord com a redactor i ara té la immensa sort de dirigir-lo. Però n’hi ha hagut una que s’ha mantingut inalterable al llarg dels anys: l’aposta d’aquesta capçalera i de totes les 19 edicions de la xarxa de periòdics Línia pel periodisme. Aquest ha sigut el far que ens ha guiat sempre. Amb encerts i també amb errors. Però és el periodisme el que ens ha permès arribar fins aquí. Periodisme malgrat l’onada i la tempesta recurrent, manllevant paraules de l’editor del Grup Comunicació 21, David Centol. Periodisme, com diria Ignacio Escolar, malgrat tot.

Han sigut més de set anys al peu del canó. A la primera trinxera del periodisme. Als barris. A peu de carrer. Creient en el que fem i batallant per continuar sent útils als nostres lectors i anunciants. També durant aquest últim mig any, on la virulència de la pandèmia del coronavirus ens ha obligat a fer una revolució digital per seguir oferint-vos el nostre periodisme de proximitat de la millor manera possible. Tot plegat, però, sense abandonar mai el paper, excepte en les setmanes més dures de l’epidèmia. Avui, a diferència d’altres publicacions de la zona, Línia Nord se segueix imprimint puntualment cada quinze dies i amb una difusió certificada significativa.

Durant aquestes 100 edicions hem impulsat redissenys de maquetació, hem estrenat nous webs, hem incrementat la periodicitat de mensual a quinzenal, hem millorat la distribució amb expositors… I, sobretot, no ens hem conformat mai. Perquè sabem que només amb autoexigència podrem seguir avançant i continuar fent de Línia Nord la capçalera que es mereix el Montserratí. Una capçalera moderna, compromesa, plural, valenta amb el poder i responsable alhora, que ha publicat entrevistes que han marcat debats polítics i que ha tret exclusives que han sacsejat el nostre entorn més immediat. En definitiva, que ha fet i vol seguir fent bon periodisme de proximitat. Costi el que costi. Perquè l’ofici es tria. I aquest és així.