Genís Roca i Albert Lloreta, durant la presentació de ‘Llista’ [foto: Fundació .cat].
Llista es presenta com un “mapa viu i obert a tothom” que permet situar projectes, identificar actors de la indústria de creació de continguts i facilitar connexions dins l’ecosistema digital.
Els impulsors del projecte remarquen que no és només un rànquing, sinó una eina pensada tant per a qui crea continguts com per a qui els consumeix, impulsa o proveeix, amb l’objectiu final de reforçar la presència del català a internet.
“El talent hi és, l’energia hi és. Però sovint hi falta connexió. Amb Llista comencem a generar estructures que organitzin i facin créixer el que ja està passant”, va apuntar Genís Roca, president de la Fundació .cat, en la presentació del projecte, celebrada dijous a Casa Rius de Barcelona.
“Llista vol ser una eina útil i comunitària. Ens interessa més construir xarxa que destacar noms. Volem fer visible allò que ja existeix i oferir una eina que ajudi a crear més vincles, més referents i més oportunitats”, va explicar Albert Lloreta, fundador de La Fera.
Un algoritme propi determina els rànquings
Llista arrenca amb informació de 803 creadors de continguts en català actius, 19.200 publicacions i 207.000.000 impressions en projectes (amb dades del primer trimestre de 2025). L’eina organitza els creadors en diverses categories, com educació, estil de vida, salut, esports o cultura i n’actualitza les dades mensualment.
Per elaborar el mapa de creadors de continguts, la Fundació .cat i La Fera han creat un algorisme propi que es nodreix de les dades públiques de YouTube, TikTok i Instagram: volum i freqüència de publicació, abast, impacte i interaccions, entre altres mesures. Les dades agregades permeten ordenar els creadors dins de cada categoria i construir un sistema de lectura que mostra d’una banda, quins són els perfils més consolidats i influents, i de l’altra, qui està creixent amb més força.
Neixen els Premis CRIT per reconèixer la creació de continguts en català a l’entorn digital