El Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha publicat el número 46 de Quaderns del CAC, dedicat monogràficament a la Participació, ciutadania i comunicació, elaborat en plena crisi sanitària. Enguany la publicació anual havia demanat l’aportació de la comunitat investigadora sobre aquesta temàtica “moguts per l’interès creixent que desperta el paradigma participatiu i que s’ha registrat com a conseqüència de les transformacions de l’ecosistema comunicatiu”, assenyala el seu director, Emili Prado.

De moment es pot consultar l’edició en català del nou número de Quaderns del CAC, i al setembre estaran disponibles les versions en castellà i en anglès.

El monogràfic inclou els articles Votar amb la cartera: el significat real de la participació ciutadana als mitjans de comunicació (de Marius Dragomir, l’autor convidat); Participació ciutadana i mitjans de comunicació públics. Resultats de focus groups a acadèmics, professionals i experts en dinamització social (Javier Marzal-Felici, María Soler-Campillo i Carlos López- Olano); El Defensor de l’audiència de RTVE com a mediador en la resolució de reclamacions sobre el canal infantil Clan (2010-2015) (Natalia Quintas-Froufe i Montserrat Vázquez-Gestal); La participació en les ràdios ciutadanes: proposta d’anàlisi a partir dels conceptes de resistència simbòlica i alfabetització mediàtica (Eloi Camps Durban); Les ràdios lliures madrilenyes: comunicació local i participació veïnal a la dècada de 1980 (José Emilio Pérez Martínez); La deficient regulació a Espanya dels mitjans de comunicació comunitaris: el cas de Cuac FM (Isabel Lema-Blanco); La modificació de la Llei audiovisual d’Andalusia pel Decret llei 2/2020, i la privatització dels mitjans públics locals. Anàlisi d’impacte i constitucionalitat (Ángel García-Castillejo, Manuel Chaparro-Escudero i Lara Espinar-Medina); Unificació de continguts audiovisuals a la iTV, un reclam per atraure generacions més joves a la gran pantalla: el cas d’Ultra TV (Tiffany Marques, Jorge Ferraz de Abreu i Rita Santos), i Influencers i coronavirus. Els continguts sobre la pandèmia COVID-19 a les publicacions de prescriptors de xarxes socials a Espanya (2020): el cas d’Instagram (Emma Torres-Romay i Silvia García-Mirón).

A banda del monogràfic, el nou Quaderns del CAC inclou l’article Anàlisi d’iniciatives d’alfabetització mediàtica entre centres escolars i mitjans de comunicació locals a Catalunya (de Clàudia González Deumal), a més de les habituals crítiques de llibres i la revista de llibres, revistes i webs.