El jurat de la 19a edició dels Premis Nacionals de Comunicació ha decidit distingir Laia Servera i l’equip d’InfoK, de Televisió de Catalunya (en la categoria de televisió); Rosa Badia i l’equip del programa Tot és comèdia, de SER Catalunya (ràdio); el setmanari L’Eco de Sitges (premsa); el magazín La Mira (mitjans d’arrel digital); l’Associació Cultural Garriguenca de Comunicacions, editora de SomGarrigues (comunicació de proximitat), i l’empresa Adsmurai (publicitat). A més, s’han atorgat dues mencions honorífiques: a la periodista i corresponsal Rosa Maria Calaf i al publicista Robert Rodergas.

El lliurament dels guardons, que no tenen dotació econòmica, tindrà lloc el 10 de desembre en un acte al Palau de Pedralbes presidit per la consellera de la Presidència, Meritxell Budó.

Enguany, en la categoria de televisió, el jurat ha premiat Laia Servera i l’equip del programa InfoK per “oferir als infants i als joves del nostre país un informatiu produït especialment per a ells, amb temes del seu interès i amb un llenguatge clar i entenedor”. El jurat considera que el “valor social” de l’informatiu del Super3 és “incalculable”, i fa una menció especial a la seva tasca des de l’inici de la pandèmia de la Covid-19 per facilitar que infants i joves puguin accedir “a una informació clara i veraç, amb un gran èxit d’audiència”.

Per la seva part, Rosa Badia i l’equip del programa Tot és comèdia reben el Premi Nacional de Comunicació en la modalitat de radiodifusió per “haver-se convertit en un referent de l’activitat cultural al nostre país”. El veredicte subratlla que el magazín dels caps de setmana de la Cadena SER a Catalunya està dedicat a les arts escèniques, la música, la literatura, el cinema i l’actualitat del món de la cultura.

En premsa el jurat ha distingit L’Eco de Sitges, del qual es destaca que es continua editant després de 134 anys “amb l’objectiu intacte de continuar fent periodisme”. El veredicte ressalta que el mitjà, fundat el 1886, ha superat algunes de les èpoques més difícils que han travessat tant Sitges com el país.

Del magazín La Mira, guardonat en la categoria de mitjans d’arrel digital, el jurat valora l’esforç per explicar històries de no actualitat “amb un format i una qualitat excel·lents i amb una mirada diferent”. El veredicte també destaca el mitjà com a “exemple de periodisme que aborda les informacions amb gran profunditat i oferint un valuós context al lector”.

En la modalitat de comunicació de proximitat s’ha premiat l’Associació Cultural Garriguenca de Comunicacions, entitat sense ànim de lucre que edita el periòdic quinzenal SomGarrigues, la revista mensual SomEsports i la publicació bimestral SomCanalla, a més dels digitals Somgarrigues.cat i Somesports.net. El veredicte ressalta que SomGarrigues compta ja amb 20 anys de trajectòria “amb una altíssima penetració i una àmplia base de subscriptors en una de les comarques menys poblades de Catalunya”.

Finalment, en publicitat enguany s’ha distingit Adsmurai. El jurat assenyala que l’empresa creada el 2014 per Marc Elena, Otto Wüst i Juan Robles ha esdevingut “un referent de la indústria a nivell mundial gràcies al desenvolupament de la seva pròpia tecnologia”. En aquest sentit, es destaca que es tracta de l’única empresa catalana que ha aconseguit ser soci a nivell global de Facebook, Instagram o Pinterest, entre d’altres.

A banda, el jurat ha concedit una menció d’honor a la periodista Rosa Maria Calaf per “la seva professionalitat i la seva valentia, i per haver estat mirall i inspiració per a les noves generacions de periodistes”. El veredicte recorda que des de 1970 ha estat en més de 160 països cobrint notícies, i que va ser la primera cap de programes de TV3. Tot plegat, subratlla, en uns temps en què “ser dona i periodista no era una tasca fàcil”.

La segona menció d’honor s’ha atorgat a Robert Rodergas, professional de llarga trajectòria en el sector de la publicitat, amb nombrosos premis de creativitat. El jurat n’ha valorat que ha estat capaç de “transmetre entusiasme per la seva professió”, i que “ha sabut obrir nous camins en la publicitat”.

El jurat dels Premis Nacionals de Comunicació de 2020 estava format la consellera de la Presidència, Meritxell Budó, com a presidenta; el secretari de Comunicació del Govern i Mitjans de Comunicació, Antoni Molons, en qualitat de vicepresident; el director general de Mitjans de Comunicació, Ignasi Genovès, com a secretari, i pels vocals Miquel Gamisans i Martín, secretari de Difusió i Atenció Ciutadana; José Ángel Abancéns Casorrán, president de l’Associació Empresarial de Publicitat; Francesc Fàbregas i Bonet, president de l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal; Roger Loppacher i Crehuet, president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya; Miquel Miralles i Fenoll, president de l’Associació Catalana de Ràdio; Joan Maria Morros, degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya; Rosa Romà i Monfà, degana del Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya, i Marçal Sintes i Olivella, director de l’Institut de Recerca de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna.