Cal reconèixer-ho: Facebook està fent un treball molt destacat per donar caça a la desinformació i a les notícies falses. El qüestionable és si totes les seves decisions arribaran a bon port o si està disparant massa tirs intentant trobar la fórmula. El que queda clar és que des que “va donar” la victòria a Donald Trump, l’empresa de Mark Zuckerberg està ultramotivada en aquest àmbit.

L’estratègia que la xarxa social ha anunciat que seguirà és fer enquestes perquè siguin els usuaris els que determinin la qualitat d’una plataforma d’informació. Posteriorment els diaris en línia o revistes en línia que millor puntuació obtinguin seran els primers a aparèixer en els murs dels usuaris.

Segons ha declarat el mateix Zuckerberg, l’empresa té confiança en què els internautes determinin quins són aquells mitjans “fiables, informatius i locals”. Considera el magnat que la seva companyia ni els experts són capaços de dictaminar quins mitjans són veritablement informatius.

Sens dubte el pla té les seves llacunes. Els usuaris poden acabar puntuant aquells mitjans segons la seva ideologia i no segons el seu criteri informatiu. De fet, el sistema no representa un pas cap a l’eliminació de les falses notícies, perquè aquestes tenen com a objectiu fer-se passar per veritables.

D’altra banda, resulta contradictori que mentre Facebook planteja aquest sistema d’enquesta, el mateix Zuckerberg hagi anunciat que té previst reduir la quantitat de notícies en els murs perquè passin d’un 5 a un 4%.

Comptat i debatut, potser el que Facebook hauria de fer si realment vol donar caça a la desinformació, en lloc de posar la responsabilitat en els usuaris, seria contractar experts perquè detectessin aquest tipus de continguts.