El Born Centre Cultural ha acollit aquest divendres la primera edició del Dia de la Premsa Comarcal, al qual han assistit 150 professionals del món de la comunicació. Durant la jornada, el president de Media Hotline, Enric Yarza, ha presentat la Radiografia de la Premsa Comarcal, on s’analitza un sector que compta amb 136 publicacions on hi treballen 690 persones, 386 de les quals a la redacció.

El treball indica que la premsa comarcal té una difusió mitjana a Catalunya de 114.607 exemplars (amb dades de 2013), xifra que representa una quarta part del total a Catalunya, que és de 453.694 exemplars.

A més, és la que millor es comporta, ja que només ha perdut un 2,7 % de mercat respecte el 2012, mentre que els diaris generalistes catalans han perdut el 9%, i els de Madrid un 19,7%.

Per a Yarza, però, el més important és que el 54,3% de les vendes de la premsa comarcal són de subscripció, generant una gran fidelitat de lectura, mentre que en els diaris generalistes de Catalunya el percentatge és del 30,5%.

L’estudi també indica que, malgrat la davallada d’ingressos, en conjunt la premsa comarcal ha passat de les pèrdues ha tancar els dos darrers anys amb petits beneficis. Segons Enric Yarza, el futur és “esperançador”, ja que es preveu tancar aquest 2014 amb un lleuger creixement de la inversió publicitària.

L’estudi també conclou que el més valorat pels lectors de premsa comarcal són la cobertura del territori, la credibilitat, la fidelitat amb la capçalera, la complicitat amb el lector, i el target comercial.

“La premsa comarcal ha aprés tres coses als darrers anys: en la gestió, a ser més rigorós amb els costos i administrar millor els recursos. En els continguts, a ser més creatiu en la redacció reduint paginació en allò que és irrellevant. I a nivell de publicitat, s’ha aprés a picar pedra, client per client i porta a porta. Cosa altres mitjans poden fer això. Això és el que ha sostingut la premsa comarcal i l’ha fet caure menys que les altres premses”, ha afirmat Yarza en una jornada on hi ha hagut diverses ponències i una taula rodona.

Diada reivindicativa

El president de l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal, Carles Ayats, organitzadora de la jornada, ha explicat que aquest s’ha dut a terme per “reflexionar d’on venim, saber on estem i, sobretot, mirar amb esperança el nostre futur immediat”.

Ayats ha afirmat que l’objectiu del Dia de la Premsa Comarcal és doble: “D’una banda reivindicar-se, ja que tot i que l’ACPC celebra el seu 35è aniversari, encara té la necessitat de defensar, tant davant el sector públic com privat, la importància d’aquest sistema de comunicació escrit sense el qual el relat de país quedaria incomplet. I de l’altra, celebrar amb tot el sector una jornada de retrobament, lluny de les presses del dia a dia, per gaudir d’un espai comú i compartir visions diverses però complementàries”.

En la seva intervenció, Carles Ayats també ha remarcat que “quan es parla de construir estructures d’estat, la Premsa Comarcal sempre ha estat al costat de Catalunya i la seva gent, defensant els valors democràtics i participant en la normalització lingüística”.