Un estudi europeu que analitza set televisions públiques de Catalunya, Andalusia, Croàcia, França, Malta, Portugal i Sèrbia indica que la presència de les dones en els teleinformatius se situa al voltant del 30%. A més, s’identifica una constant en les set cadenes: la majoria de veus femenines corresponen a declaracions de persones ocasionals, sense representació social o professional.

Aquesta és la principal conclusió d’un informe de la Xarxa d’Autoritats de Regulació Mediterrànies (RIRM, per les sigles en francès) que ha estat coordinat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya.

“Som davant d’uns indicadors profundament decebedors que ens fan observar amb preocupació que la presència a la dona és ocasional i amb un biaix de gènere que la situa com a testimoni de la realitat, no com a experta o com a referent”, lamenta la vicepresidenta del CAC i responsable de l’àmbit de gènere, Laura Pinyol.

“Els resultats globals de l’estudi europeu confirmen una certesa: si no s’és molt vigilant i exigent, la tendència de les televisions és perpetuar una representació que estereotipa les dones, les simplifica amb papers totalment secundaris i irrellevants dintre de la societat i n’ofereix una veu residual”, adverteix la periodista.

En el nou informe de la RIRM han participat les autoritats audiovisuals d’Andalusia, Croàcia, França, Malta, Portugal i Sèrbia, a més de la catalana. Cada participant ha analitzat el principal informatiu de la cadena pública més destacada durant quatre setmanes en el període gener-abril de 2024.

En el cas de Catalunya, el CAC ha analitzat les intervencions d’homes i dones en els teleinformatius de TV3. El resultat és d’un 30,4% de presència de dones. L’ens remarca que aquesta xifra parcial no representa el global de 2024 per a TV3, però alerta que, si es consolidés, implicaria retrocedir al valor de 2018. El 2023, darrer any amb les dades completes, la presència de dones als teleinformatius va ser del 35,9%.

De la resta de cadenes analitzades, el màxim el registra France 2, amb un 39,3% de presència de dones als informatius, i el mínim la TVM de Malta, amb el 26,1%. Per la seva part, el Canal Sur d’Andalusia fa un 31,4%; l’HRT de Croàcia 29,6%; la PTC1 de Sèrbia 29,2%, i la RTP1 de Portugal 26,9%.

Aspectes qualitatius

A banda dels termes quantitatius en la presència de dones als informatius televisius analitzats, l’informe constata que les dones intervenen preferentment en les notícies com a veus ocasionals, mancades de projecció pública. I a la inversa, els homes tenen més pes a l’hora de parlar per raó del seu càrrec o posició en àmbits com ciència, cultura, economia i esports, entre d’altres.

En concret, la presència de dones com a veus ocasionals oscil·la entre el 43% de TVM i el 60,2% de la RTP1 de Portugal. En la resta de cadenes, el percentatge de és del el 45% a Canal Sur; el 46,7% a TV3; el 48,4% a HRT; el 48,9% a PTC1, i el 51,9% a France 2.

El CAC subratlla que l’apartat veus ocasionals, juntament amb el de política, són els de més pes en tots els teleinformatius analitzats, amb l’única excepció de France 2, on els dos àmbits principals són veus ocasionals i economia.

L’àmbit de l’esport és un dels que concentra més desequilibris en la presència de dones: és pràcticament nul·la a France 2 i TVM, i del 0,8% a RTP1; el 8,4% a Canal Sur; el 9,4% a PTD1; l’11,2% a TV3, i el 19,4% a HRT.

Prioritat per les dones joves

Finalment, l’informe mostra que l’edat també constitueix un factor que duu marca de gènere: en la major part de les televisions analitzades, la proporció de dones joves duplica aproximadament la d’homes joves, i en alguns casos aquest desequilibri és fins i tot més acusat. D’aquesta manera, diu el CAC, es realitza una “construcció mediàtica” que relaciona la joventut amb les dones d’una manera “més intensa” que amb els homes.

La cadena amb un biaix més elevat entre homes i dones joves és TVM, amb un 3,5% d’homes joves per un 14,5% de dones joves (és a dir, quatre vegades més). Les que presenten desviaments més moderats són Canal Sur, amb el 5,7% d’homes joves i el 10% de dones joves, i TV3 amb el 5,5% i el 10,1%, respectivament (en ambdós casos, gairebé duplicant la presència d’homes joves).

En la darrera dècada, la Xarxa d’Autoritats de Regulació Mediterrànies ha realitzat diversos estudis que pivoten sobre el gènere com a eix comú. En concret, ha fet anàlisis comparades sobre estereotips en la publicitat, sobre el tractament de la violència masclista, sobre la programació esportiva, i aquest últim sobre els teleinformatius.

Informe ‘Presència i representació de les dones en els teleinformatius’

 

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram