comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Carmina Crusafon | Actualitzat el 02 Agost 2017 a les 08:16

La premsa de proximitat ha viscut grans canvis en els darrers cinc anys. Dos factors han estat determinants: la transformació tecnològica i la crisi econòmica. La primera ha suposat l'ampliació dels canals de distribució i ha permès el naixement de noves capçaleres digitals. La crisi econòmica ha impactat en el model de negoci tradicional i en el mercat publicitari. Les noves circumstàncies han obligat els mitjans a buscar noves vies d'ingressos i ampliar els seus continguts i serveis per donar resposta a les necessitats dels lectors.

En aquest escenari digital, els mercats més avançats (el dels Estats Units i la Gran Bretanya) ens indiquen que és necessari revisar el model de negoci com a primer pas per garantir el present i el futur més proper. La clau està en passar d'un model dual, principalment amb dues vies d'ingressos (les vendes pel producte i la publicitat), a un de diversificat, on s'amplien les vies de generar nous ingressos a través de nous serveis i noves activitats, a banda de les tradicionals. Aquests mercats anglosaxons ja les estan ampliant (alguns estudis n'han identificat més de 50) i d'aquesta manera van obtenint bons resultats.

Un exemple interessant a casa nostra és el de l'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC), que enguany celebra el seu 20è aniversari. Si analitzem el balanç de les seves dades, s'observa una sèrie de fets que coincideixen amb les tendències internacionals. D'una banda, ha incrementat el nombre d'associats, integrant més de 290 capçaleres, tant en paper com digitals. Un fidel reflex del nou escenari mediàtic, on ambdues categories conviuen i quasi estan equiparades. De l'altra, el model d'ingressos de la pròpia associació s'ha diversificat i les vies privades s'han ampliat i representen avui més del 50 per cent del total, i s'ha produït una redistribució de la resta (ingressos per quotes, subvencions i d'altres). Com a resultat, el model actual de l'AMIC s'encamina cap als estàndards dels mercats més avançats.

L'èxit del negoci en l'escenari digital no respon a una única fórmula, sinó que la clau està en una sèrie d'elements que són necessaris incorporar al negoci de cada mitjà. La combinació d'aquests dependrà de les circumstàncies de cada mitjà (mida, mercat geogràfic, tipologia dels lectors, serveis, etc.). Però entre tots en destaca un de principal: la diversificació de les vies d'ingressos. Aquest és el primer pas per garantir la bona direcció en el negoci del periodisme de proximitat.

Carmina Crusafon, professora de Periodisme de la Universitat Autònoma de Barcelona.

 

Columna publicada en el núm. 5 de la revista Comunicació 21 (estiu 2017).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Els premis Concha García Campoy distingeixen José pardina, Christian Gálvez i Núria Jar

El jurat del Premi Periodístic Concha García Campoy ha donat a conèixer les persones [...]

El CAC conclou que Losantos va incitar a l'odi contra Alemanya

El ple del Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha aprovat tres acords relatius a continguts [...]

Es posa en marxa la Xarxa de Col·legis Professionals de Periodistes

Els nou col·legis de periodistes que actualment hi ha a l'Estat han constituït la Xarxa de [...]

La Mesa per a la Diversitat premia Carles Solà, 'La gent normal' i 'Ràdio Àfrica'

El Palau Robert de Barcelona ha acollit aquest divendres el lliurament de la desena edició [...]

L'AMIC aposta per la innovació

L'auditori de l'edifici Imagina de Barcelona acollirà el 6 de juliol la 21a assemblea general [...]

20 Minutos i SportYou s'alien

Els mitjans 20 Minutos i SportYou han decidit unir forces per reforçar l'oferta esportiva que [...]

Torredembarra convoca el 31è premi Mañé i Flaquer de periodisme

La Regidoria de Cultura de Torredembarra ha obert la convocatòria de la 31a edició del Premi [...]

La revista Hipertext.net es fa semestral en el 15è aniversari

La publicació acadèmica sobre documentació digital i comunicació interactiva Hipertext.net [...]

El País renova l'equip directiu

La nova directora d'El País, Soledad Gallego-Díaz, ha remodelat a fons l'equip directiu del [...]

Lavinia impulsa una àrea especialitzada en continguts per a mitjans i institucions

Lavinia Magenta és la nova marca del grup especialitzada en la creació i producció de [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.