comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Laia Altarriba Piguillem | Actualitzat el 03 Agost 2017 a les 08:28

Abans que acabi el 2017 un nou diari en paper i digital irromprà als quioscos i a les xarxes. La Jornada és el projecte que estem impulsant un grup de periodistes des de fa mesos i que té com a principal diferència respecte a la resta de capçaleres que serà de base cooperativa.

I una de les principals feines que tenim les persones que estem darrere d'aquesta iniciativa és respondre perquès. I és que voler fer néixer un nou mitjà en paper en plena era digital genera una allau de preguntes carregades d'intriga però també d'il·lusió i ganes d'ajudar a fer-lo possible.

Per què un nou diari?

Perquè no hi ha cap gran mitjà generalista en llengua catalana que sigui de base popular. L'oferta informativa a la primera divisió (televisió, ràdio i diaris) està monopolitzada per mitjans públics o per mitjans privats en mans de grans empresaris (que massa sovint tenen els grans bancs al darrere). Estem orfes de diaris que no estiguin condicionats pels interessos d'uns pocs poderosos, sinó que siguin cooperatius i responguin a una base àmplia, diversa i popular.

Per què en paper?

Perquè, tot i la davallada en les vendes, el diari en paper continua tenint una capacitat de prestigi, de referencialitat i de marcar agenda que encara no han aconseguit els mitjans digitals. I perquè, a través de biblioteques, bars, centres públics i altres espais col·lectius, el paper permet arribar a grans parts de la població a qui els mitjans crítics els costa d'accedir.

Per què ara?

Perquè encara hi ha partida a jugar per la premsa en paper. I perquè alhora els darrers anys s'ha demostrat la potencialitat i maduresa que poden tenir projectes nascuts de base popular. El moviment cooperatiu ha crescut i s'ha diversificat; projectes comunicatius crítics s'han professionalitzat i van guanyant qualitat; s'ha eixamplat la consciència que vivim en un sistema injust i generador de patiment i exclusió, però que alhora l'organització popular té una enorme capacitat de transformació i de generació d'esperança. I tot plegat conforma una xarxa que està ajudant a fer possible aquest projecte.

Per què d'esquerres?

Perquè estem compromesos a fer un periodisme rigorós i que alhora sigui honest. I aquesta honestedat passa per ser clars i transparents a l'hora de treballar, però també comporta explicar clarament que ens mirem el món des de les esquerres, des del feminisme, i alhora sense lligams amb interessos corporatius i amb un compromís vigilant dels grans poders.

Si encara us han quedat perquès, en trobareu les respostes a la web que ja hem posat en marxa (www.diarijornada.coop). I també hi trobareu la manera de contribuir a fer possible aquesta il·lusió col·lectiva per tal de poder llegir la Jornada als quioscos i a les xarxes a finals de la tardor.

Laia Altarriba Piguillem, directora de la Jornada.

 

Columna publicada en el núm. 5 de la revista Comunicació 21 (estiu 2017).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Una jornada aborda l'assetjament a les dones periodistes a les xarxes

El Museu del Disseny de Barcelona acull aquest dimarts, a les 18 h, la jornada #assetjament [...]

'La Marató' bat rècords amb una recaptació de 10.715.430 euros

La 27a edició de La Marató de TV3 va acomiadar la transmissió a la 1.45 h de la matinada amb [...]

Movistar+ vol aprofundir en la producció de continguts en català

La producció de l'spin-off de Merlí per part de Movistar+ no serà una fet aïllat. O almenys [...]

La plantilla es mobilitza contra el pacte per renovar la CCMA

Els treballadors de TV3 i Catalunya Ràdio s'han mostrat contràris al pacte per renovar el [...]

Marta Ariño, nova presidenta de l'associació de revistes ARI

L'assemblea general de l'Associació de Revistes ha escollit per unanimitat Marta Ariño [...]

Els 24ens Premis Zapping escalfen motors

L'Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya ha posat en marxa la 24a [...]

Fernando de Yarza assumeix la vicepresidència de la WAN-IFRA de camí a la presidència

L'Associació Mundial de Diaris i Editors de Notícies (WAN-IFRA) ha escollit Fernando de Yarza [...]

Mig segle després: recordant la revista Grama

La societat colomenca recorda aquests dies una de les primeres experiències de periodisme [...]

El Parlament tomba una moció de Cs sobre la CCMA

El ple del Parlament ha rebutjat una moció sobre la Corporació Catalana de Mitjans [...]

Querella contra el jutge Florit pel seu "atac letal" al secret professional dels periodistes

L'agència Europa Press, el Diario de Mallorca i els periodistes Blanca Pou i Kiko Mestre han [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.