comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Laia Altarriba Piguillem | Actualitzat el 03 Agost 2017 a les 08:28

Abans que acabi el 2017 un nou diari en paper i digital irromprà als quioscos i a les xarxes. La Jornada és el projecte que estem impulsant un grup de periodistes des de fa mesos i que té com a principal diferència respecte a la resta de capçaleres que serà de base cooperativa.

I una de les principals feines que tenim les persones que estem darrere d'aquesta iniciativa és respondre perquès. I és que voler fer néixer un nou mitjà en paper en plena era digital genera una allau de preguntes carregades d'intriga però també d'il·lusió i ganes d'ajudar a fer-lo possible.

Per què un nou diari?

Perquè no hi ha cap gran mitjà generalista en llengua catalana que sigui de base popular. L'oferta informativa a la primera divisió (televisió, ràdio i diaris) està monopolitzada per mitjans públics o per mitjans privats en mans de grans empresaris (que massa sovint tenen els grans bancs al darrere). Estem orfes de diaris que no estiguin condicionats pels interessos d'uns pocs poderosos, sinó que siguin cooperatius i responguin a una base àmplia, diversa i popular.

Per què en paper?

Perquè, tot i la davallada en les vendes, el diari en paper continua tenint una capacitat de prestigi, de referencialitat i de marcar agenda que encara no han aconseguit els mitjans digitals. I perquè, a través de biblioteques, bars, centres públics i altres espais col·lectius, el paper permet arribar a grans parts de la població a qui els mitjans crítics els costa d'accedir.

Per què ara?

Perquè encara hi ha partida a jugar per la premsa en paper. I perquè alhora els darrers anys s'ha demostrat la potencialitat i maduresa que poden tenir projectes nascuts de base popular. El moviment cooperatiu ha crescut i s'ha diversificat; projectes comunicatius crítics s'han professionalitzat i van guanyant qualitat; s'ha eixamplat la consciència que vivim en un sistema injust i generador de patiment i exclusió, però que alhora l'organització popular té una enorme capacitat de transformació i de generació d'esperança. I tot plegat conforma una xarxa que està ajudant a fer possible aquest projecte.

Per què d'esquerres?

Perquè estem compromesos a fer un periodisme rigorós i que alhora sigui honest. I aquesta honestedat passa per ser clars i transparents a l'hora de treballar, però també comporta explicar clarament que ens mirem el món des de les esquerres, des del feminisme, i alhora sense lligams amb interessos corporatius i amb un compromís vigilant dels grans poders.

Si encara us han quedat perquès, en trobareu les respostes a la web que ja hem posat en marxa (www.diarijornada.coop). I també hi trobareu la manera de contribuir a fer possible aquesta il·lusió col·lectiva per tal de poder llegir la Jornada als quioscos i a les xarxes a finals de la tardor.

Laia Altarriba Piguillem, directora de la Jornada.

 

Columna publicada en el núm. 5 de la revista Comunicació 21 (estiu 2017).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

El Govern espanyol aprova un decret per renovar la cúpula de RTVE

El Consell de Ministres ha aprovat un Reial decret llei que preveu un procediment urgent per [...]

Comunicació Pública debat sobre les 'fake news'

L'Associació de Comunicació Pública organitza aquest dilluns la presentació del llibre Fake [...]

El Col·legi de Periodistes demana amplis consensos per renovar les cúpules de la CCMA i RTVE

El Col·legi de Periodistes de Catalunya considera "primordial avançar cap a models més [...]

Fotogramas trasllada la redacció de Barcelona a Madrid

El grup Hearst España ha decidit tancar la redacció de la revista Fotogramas a Barcelona i [...]

La Federació d'Editors premia Patrícia Plaja i el 'FAQS'

L'Espai Endesa de Barcelona acollirà el proper dimecres la Nit de les Revistes i la Premsa en [...]

Henneo adquireix la revista Cinemanía

El grup Henneo continua expandint el seu projecte amb l'adquisició de capçaleres [...]

Imputen els periodistes d'eldiario.es per les informacions sobre el màster de Cifuentes

El Jutjat d'Instrucció número 29 de Madrid ha citat el director d'eldiario.es, Ignacio [...]

Tres escenaris que determinaran la TV dels propers anys

Si tot anés segons el que estava previst, el Govern espanyol estaria a punt de presentar el [...]

L'ACN licita la producció de l'informatiu de Catalan News

L'Agència Catalana de Notícies ha obert el procés de licitació del servei de producció, [...]

Competència multa TVE amb més d'un milió per emetre publicitat no permesa

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha sancionat TVE amb un total de 1.070.765 [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.