comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Daniel Condeminas i Tejel | Actualitzat el 31 Agost 2017 a les 08:10

A les portes de la convocatòria a les urnes de la que podria –hauria– de ser la votació més transcendental de la història de Catalunya, es planteja l'interrogant de com es pensa assolir el necessari i imprescindible pluralisme informatiu als mitjans audiovisuals. Aquells mitjans que, a diferència de la resta, estan regulats per concessions o llicències públiques: les ràdios i televisions.

Caldria garantir, necessàriament, el seu pluralisme no només perquè la ciutadania pugui accedir amb tota normalitat als arguments del sí i del no, i dels possibles "no sé què dir", sinó fins i tot per garantir una cosa prèvia, imprescindible: que puguin ser informats que es farà un referèndum de veritat, i no una versió disfressada del 9-N del 2014. O directament com evitar que l'únic missatge que els arribi és que es tractaria d'una acció il·legal, per la qual cosa el millor que poden fer és no acostar-se als col·legis electorals ni per casualitat. Ens trobem amb el repte democràtic de com respondre a la previsible "apagada informativa" que puguin protagonitzar els principals grups audiovisuals espanyols, siguin públics o privats. Com evitar el que podria ser, per dir-ho ras i curt, una sistemàtica pràctica de censura informativa des dels mitjans que consumeixen la gran majoria dels nostres ciutadans.

No és cap suposició a la babalà. Tenim precedents perfectament estudiats que il·lustren com aquests mitjans han vulnerat criteris deontològics... i legals a l'hora de parlar de la realitat política catalana. Exemples? Uns quants. L'informe sobre les tertúlies radiofòniques i televisives, publicat per Media.cat respecte del 9-N, assenyalava que en una de les setmanes prèvies a la consulta, als programes de RTVE no hi va haver cap, cap, contertulià favorable a la celebració de la consulta; i que, sumant els de les principals ràdios i televisions espanyoles, el 92% n'eren directament contraris. Més cap aquí, els informes del CAC han introduït les anàlisis de les principals televisions d'àmbit estatal en processos electorals, amb resultats tan escandalosos com aquests: a les eleccions al Parlament del 27-S els magazins diürns de Telecinco i Antena 3 no van entrevistar cap candidat ni de JxSí ni de la CUP. Cap. I a la darrera campanya electoral a les Corts espanyoles, els informatius de Telecinco i Antena3 no van dedicar ni un segon a les candidatures independentistes catalanes. Zero. Res.

Deia que s'havien vulnerat normes legals perquè estem parlant de mitjans de comunicació que han d'actuar d'acord amb la llei electoral, la LOREG. Una legislació que, a banda de la regulació dels espais gratuïts de propaganda electoral a les TV i ràdios públiques, diu taxativament que els mitjans audiovisuals, siguin públics o privats, han d'actuar durant el període electoral d'acord als principis de "pluralisme i igualtat" de les opcions que s'hi presentin. Una llei que afegeix, en el cas de les televisions privades, que han de realitzar la seva cobertura informativa sota els principis de "proporcionalitat i neutralitat", a partir –i això és molt important– dels criteris que "elabori la junta electoral competent". Ah! I no cal dir que la Junta Electoral Central no ha donat mai cap instrucció per garantir la presència informativa de les formacions catalanes en aquests mitjans. Una dada més, una més, sobre la qualitat democràtica de l'Estat espanyol.

Doncs bé, pensant en el referèndum de l'1 d'octubre i davant l'anunci que es voldrà aplicar, en tot allò que sigui possible, la legislació ara existent sobre processos electorals, sorgeix el gran i greu interrogant de qui garantirà els principis de pluralisme i igualtat informativa a tots els mitjans audiovisuals que veiem a Catalunya: ¿la sindicatura electoral que estableixi per llei el Parlament? (també podria fer-ho un CAC amb competències ampliades, si es volgués seguir els models europeus més avançats). I el que és encara molt més important: com es garantiran?

Daniel Condeminas i Tejel, consultor en comunicació.

 

Columna publicada en el núm. 5 de la revista Comunicació 21 (estiu 2017).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

El Periódico crea una xarxa d'expertes per assolir la paritat en els articles d'opinió

El diari El Periódico ha posat en marxa una xarxa d'expertes amb l'objectiu de millorar la [...]

Una jornada aborda l'assetjament a les dones periodistes a les xarxes

El Museu del Disseny de Barcelona acull aquest dimarts, a les 18 h, la jornada #assetjament [...]

'La Marató' bat rècords amb una recaptació de 10.715.430 euros

La 27a edició de La Marató de TV3 va acomiadar la transmissió a la 1.45 h de la matinada amb [...]

Movistar+ vol aprofundir en la producció de continguts en català

La producció de l'spin-off de Merlí per part de Movistar+ no serà una fet aïllat. O almenys [...]

La plantilla es mobilitza contra el pacte per renovar la CCMA

Els treballadors de TV3 i Catalunya Ràdio s'han mostrat contràris al pacte per renovar el [...]

Marta Ariño, nova presidenta de l'associació de revistes ARI

L'assemblea general de l'Associació de Revistes ha escollit per unanimitat Marta Ariño [...]

Els 24ens Premis Zapping escalfen motors

L'Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya ha posat en marxa la 24a [...]

Fernando de Yarza assumeix la vicepresidència de la WAN-IFRA de camí a la presidència

L'Associació Mundial de Diaris i Editors de Notícies (WAN-IFRA) ha escollit Fernando de Yarza [...]

Mig segle després: recordant la revista Grama

La societat colomenca recorda aquests dies una de les primeres experiències de periodisme [...]

El Parlament tomba una moció de Cs sobre la CCMA

El ple del Parlament ha rebutjat una moció sobre la Corporació Catalana de Mitjans [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.