De ben segur hi ha moltíssims motius que aconsellen que el futur Govern es posi en marxa el més aviat possible, i un d’ells és donar resposta a tres gravíssimes amenaces que atempten contra el nostre espai de comunicació: el pressupost de TV3 i Catalunya Ràdio, torpedinat pel ministre Montoro i les seves reclamacions per una banda, i el poc dissimulat boicot publicitari apadrinat per les altes esferes de la llotja del Bernabéu; l’anul·lació de l’impost (mal anomenat taxa) a les operadores d’internet que dotava d’uns recursos imprescindibles la sostenibilitat de la nostra indústria audiovisual més enllà de TV3; i finalment, el bloqueig dels ajuts destinats a la premsa digital, aprofitant la patent de cors contra els comptes de la Generalitat que significa l’aplicació del famós article 155 per part del Govern espanyol. Tres emergències que necessitaran d’àgils procediments econòmic-jurídics per posar sobre la taula, ara, en els primers mesos d’enguany, vàries desenes de milions d’euros… Uns seixanta més o menys.

I dic els primers mesos, perquè la situació és ja absolutament crítica. TV3 i Catalunya Ràdio no només no poden garantir la graella fins a l’estiu, sinó que no poden plantejar-se seriosament què fer amb la propera temporada. Això i la manca de recursos públics per a la producció audiovisual independent, que no només atura projectes sinó que posa en risc directament les seves empreses. Una espiral destructiva que cal aturar de seguida. TV3 necessita tenir una indústria audiovisual catalana externa potent, i aquesta necessita d’una TV3 forta; amb independència dels acords o no que cadascuna de les empreses que l’integren tinguin amb ella. L’aparador dels mitjans de la CCMA és indispensable per a la projecció interior i internacional de la nostra creació audiovisual… i del conjunt de la nostra cultura.

L’operació d’anorreament del país té com a passes prèvies l’aniquilació d’espais i estructures d’identificació col·lectiva. A més de l’escola, l’altre element bàsic és el nostre espai nacional de comunicació, on TV3 i Catalunya Ràdio hi juguen un paper que va molt més enllà del servei públic que fan les ràdios i televisions de països amb bandera a l’ONU. Ara, a més, articulen una oferta de continguts, no només informativa, que oxigena i saneja el nostre espai mediàtic de tanta propaganda negra que ens arriba de fora… i també des d’alguns mitjans d’aquí. I per això volen que deixin de ser mitjans de referència, tant per a bona part de la nostra ciutadania com per al conjunt de l’espai mediàtic, en tant que són fonaments bàsics de l’ecosistema de mitjans compromesos amb el país i la seva gent. Aquest país.

En tant que és una operació obertament bel·ligerant, que ha comptat amb actuacions violentes i repressives de tota mena, hi ha símils històrics que ens poden servir d’imatge més o menys metafòrica del mal que ens volen fer i de com ho hem de respondre-hi per guanyar. Fa prop de vuitanta anys, l’operació Seelöwe va quedar ajornada primer i suspesa definitivament després per l’actuació de la RAF, que va defensar exitosament els cels de la Gran Bretanya de les bombes. Amb determinació i esforços ingents de tota mena, es van mantenir operatius els esquadrons de caces, els seus aeròdroms i les estacions de radar, la destrucció dels quals havia de fer possible el desembarcament a les costes angleses.

En un escenari de conflicte agressiu com el que estem patint, ja sabem quins són els nostres Spitfire. Que no els hi faltin ni la benzina, ni motors de recanvi, ni pistes d’aterratge en bon estat, ni antenes de radar operatives per tot el territori.

La propera gala dels Premis Gaudí, la desena, hauria de poder servir –també– per reivindicar que es puguin enlairar de nou i de seguida. Els necessitem sobre el nostre cel… mediàtic. La defensa del nostre espai nacional de comunicació i cultura no és un tema de legítims interessos corporatius, professionals o empresarials. És un acte de defensa pròpia de tots nosaltres. Tant de bo tinguéssim un nou Govern que ja pogués assistir als premis.

Daniel Condeminas i Tejel, consultor en comunicació.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram