La tercera setmana d’aquest mes de maig, el National Council for the Training of Journalists britànic (NCTJ) va oferir la Setmana de la Premsa Local. Del 14 al 18 es van compartir experiències dels periodistes de mitjans d’informació local d’una colla de periòdics. Es va escollir un denominador comú: el periodisme local és una gran plataforma per a les comunitats, destacant els problemes i celebrant els èxits, i és també l’única veu que té en compte els que estan al poder i els que no.

M’han cridat l’atenció les exposicions d’alguns dels ponents, com el representant del Liverpool Echo. Diu sentir-se increïblement afortunat de treballar en un mitjà que és tan proper que palpita amb la gent que el llegeix. “Cobrim notícies generals de la nostra zona, i podem treballar igual l’arribada d’una celebritat com l’esclariment d’un crim a tocar de casa”. El periodista explica que el periòdic li ha donat l’oportunitat de fer-se càrrec de les seves pròpies investigacions, així com d’informar sobre la part més lleugera de les notícies locals.

Josh Parry, del Liverpool Echo, havia treballat al Trinity Mirror, però reconeix que la premsa local l’excita: “No hi a dos dies mai iguals. En general, estic buscant notícies, històries per explicar a la gent, i és precisament aquesta gent la que ens dona un gran suport i sovint són els nostres lectors els que ens diuen on hi ha una notícia. Això és molt difícil en un gran mitjà”. I aquí s’esplaia: “Un bon diari local és part de la comunitat de la zona, és on es dirigeixen els veïns quan han sofert una injustícia, és el que els informa de canvis importants a la seva àrea, i sovint és el lloc on es trenquen les històries nacionals. Quantes grans notícies nacionals han nascut als mitjans locals i després es converteixen en una de les històries més importants a escala internacional o acaben liderant l’agenda informativa nacional”.

Un altre exemple: April Roach, del Romford Recorder, va destacar per què és important el periodisme local. Reconeix que amb el desenvolupament de notícies falses i la desaparició de molts periòdics, el periodisme local és més important que mai. “Crec que necessitem periodistes locals que cobreixin els tribunals, assisteixin a reunions del ple municipal i continuïn intentant tenir en compte les institucions locals, de manera que, quan es tracta d’esdeveniments significatius com unes recents eleccions locals, les persones saben com poden tenir la seva opinió en relació als problemes que els afecten directament”.

Segons llegeixo en el web del National Council for the Training of Journalists, el portaveu de l’entitat explica que “el periodisme local continua sent un excel·lent camp de formació per a joves periodistes i també ofereix oportunitats per a la progressió professional”.

Toby Granville, director de desenvolupament editorial de Newsquest, a la pregunta de per què les notícies locals continuen essent tan importants per als lectors, parla concretament del seu propi mitjà exposant que actualment “arribem almenys al 70% dels lectors en les ciutats on tenim una de les capçaleres de proximitat de la nostra editora; això és degut al fet que ens sentim orgullosos d’involucrar-nos estretament amb les nostres comunitats locals com a proveïdors de notícies ben properes, i ens adonem que els ciutadans ens necessiten”.

Una de les taules rodones de la Setmana de la Prems Local britànica ha girat al voltant de la confiança, un dels eslògans que utilitza la premsa de proximitat catalana, “premsa de confiança”. En les conclusions es diu que sense aquesta veu de “confiança”, no hi ha ningú que distingeixi els fets i la ficció, ni, de manera crucial, que doni protagonisme a què ens afecta més i tenim com a veí o ens afecta directament. “No es pot pensar en res més important per a la societat que una premsa que li doni suport i l’ajudi a sostenir-se i fer-se millor”.

Newsquest edita al Regne Unit un total de 165 periòdics locals (19 diaris i la resta setmanaris) i 40 revistes, siguin en paper o en línia. Recentment s’ha convertit en coeditora de Behind Local News, el nou lloc web que comparteix les històries del periodisme local al Regne Unit, l’objectiu del qual és, igualment, proporcionar informació sobre què està passant realment dins de la indústria de les notícies locals, escrit per periodistes i per a periodistes. El web diu que vol donar “una veritable representació del que realment és la vida als mitjans de proximitat i demostrar la creativitat i el compromís dels periodistes locals de tot el país”.

Quina és la crida a participar en la Setmana? Genial: “Conegueu la feina més emocionant del món”. La cloenda d’aquesta exemplar Setmana de la Premsa Local és la celebració del Dia de les Notícies de Confiança (genial!) Aquest dia (el passat 21 de maig) els diaris locals obren les seves redaccions als lectors (i a les escoles!), el que els permet accedir a veure com s’investiguen i redacten els articles i les notícies de proximitat, que aquest dia van utilitzar el hashtag #TrustedNewsDay per seguir el seu treball diari i ressaltar la important tasca que fan els periodistes de la “premsa de casa, la premsa de confiança!”.

Malgrat tot, i naturalment, els mitjans locals anglesos també estan lluitant contra la disminució de la circulació de la premsa escrita, que està essent molt dura, com a Catalunya (només l’any passat van haver de tancar 40 periòdics de proximitat a la Gran Bretanya). No obstant això, una enquesta de YouGov revela que la premsa local en format imprès i digital és la font “més confiable per a les notícies i la informació locals, molt per davant dels motors de recerca i de les xarxes socials”, quelcom igual al que succeeix als Estats Units. Encarregada per Local Media Works, la investigació ha trobat que la premsa de proximitat en format imprès i digital dona fins a tres vegades més confiança per a notícies i informacions locals que les plataformes de xarxes socials com Facebook i LinkedIn.

Els diaris locals, que són llegits per 42 milions d’adults en paper i digital al Regne Unit, van obtenir la màxima confiança i el 74% dels enquestats van acceptar que confiaven en les notícies i la informació del seu diari local. Els mitjans de proximitat són també els més confidencials de totes les altres fonts, arribant a la televisió comercial local i la ràdio comercial local (el 73%), els motors de cerca (43%), les xarxes socials (22%) i altres llocs web (39%). Una bona notícia que demostra, a més, que a Catalunya no som tan diferents.

Estanis Alcover i Martí, periodista i consultor de comunicació.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram