cultura21, el portal català del sector de la cultura

el portal català del sector de la cultura

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Albert Pérez Novell | Actualitzat el 01 Desembre 2016 a les 12:01

Derrick de Kerckhove, col·laborador d’en Marshall McLuhan a la Universitat de Toronto, té una definició de llibre que m’agrada força: “Un livre est un lieu de repos pour des mots écrits”. Una definició molt pertinent atesa la velocitat del món digital, on prima l’efímer i el que és fugisser. Les paraules circulen a gran velocitat per la xarxa i han esdevingut pures dades i commodities generadores de negoci sobre les que s’han construït imperis com Google. Enfront això, el llibre és un oasi per a la reflexió, el repòs de la paraula impresa on romandrà sempre per revisitar-la tant com faci falta.

És possible que aquesta especificitat del llibre sigui la que ha induït que les versions electròniques no hagin experimentat l’explosió de consum de les versions digitals dels mitjans de comunicació escrits, on s’ha creat una autèntica revolució d’identitat i d’adaptació –no conclosa– del model de negoci: els mass media són per definició dinàmics i les paraules hi són de pas.

Com s’ha posat en evidència en el Liber celebrat enguany a Barcelona, les vendes del llibre electrònic a Espanya són baixíssimes, de l’ordre del 2,4%, i el creixement es preveu que sigui força lent. Als Estats Units, els e-books arriben al 29% de les vendes de llibres per a adults, tot i que són xifres de la campanya nadalenca, esbiaixades per l’efecte de compra del aparells lectors.

També al EUA les vendes d’audiollibres són molt elevades i aquí són insignificants: hi ha peculiaritats no sempre exportables d’un mercat a un altre. Per això aquells que es basen en aquests consums americans per predir el futur del llibre electrònic a casa nostra és possible que vagin mal encaminats.

Deixant de banda el llibre electrònic, a Catalunya i Espanya s’estan produint escenaris competitius nous –potenciats per la crisi econòmica–  que, si es vol seguir mantenint el nivell de producció i l’excel·lent xarxa de venda que són les llibreries, requereixen adaptacions de totes les baules del sector, dels editors als llibreters, passant pels distribuïdors.

Si a Catalunya el model de xarxa de llibreries és més distribuït i quasi cada poble o petita ciutat té les seves llibreries, a Espanya es concentren a ciutats grans i mitjanes. Aquest ric teixit de punts de venda concentra un 50% de vendes de llibres.

La crisi, els nous formats i l’entrada de nous agents al mercat –com Amazon– està generant tensions i posant en evidència mancances importants del sector, que conflueixen en un comú denominador: la falta d’intercomunicació entre els components de la cadena de valor del llibre, especialment de les llibreries independents.

Això fa que, des de que es lliura una comanda de l’editor al distribuïdor i d’aquest al llibreter, es produeixi un llarg silenci que impedeix a les empreses editores prendre decisions. Sense informació no hi ha gestió possible i, segons com, pot induir a errades que es paguen força cares. Com pot un editor no saber res dels punts de venda que li generen el 50% de les vendes?

Un indicador d’aquestes mancances són els excedents anuals de llibres, que giren al voltant del 35% de la producció, aproximadament uns 100 milions d’exemplars l’any al mercat interior espanyol. Excedents que van directament a pèrdues de l’editor, o es destrueixen o es guarden, amb els costos de logística inversa (3,2 vegades més cars) i de magatzematge que impliquen.

Cal doncs traçar alguna línia de treball, orientada a la interconnexió ràpida i veraç del agents del sector. Si creiem que “els llibres són per a l’eternitat”, com els diamants de James Bond, cal pensar que, al segle XXI, compartir és necessari i imprescindible per competir.

Albert Pérez Novell. Director de Globalbook.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

Cuixart es presenta a la reelecció com a president d'Òmnium

El president d'Òmnium Cultural, Jordi Cuixart, ha anunciat que optarà a la reelecció de [...]

Valtònyc fuig d'Espanya

Aquest dijous era el darrer dia que Valtònyc tenia per ingressar a presó per complir la [...]

La Filmoteca licita la programació per a les escoles

L'Institut Català de les Empreses Culturals ha obert el procés de licitació per a la [...]

Masllorens aborda la crisi de l'audiovisual al Fòrum de la Comunicació del CAC

El proper dimecres 30 de maig el Fòrum de la Comunicació del Consell de l'Audiovisual de [...]

RTVE obre convocatòria per a la coproducció de sèries d'animació infantils

La corporació RTVE ha obert la convocatòria de 2018 per a la presentació de projectes de [...]

La primera promoció d'arts escèniques de l'ERAM estrena espectacle

Els estudiants de quart del Grau d'Arts Escèniques de l'Escola Universitària ERAM estrenen [...]

L'Ajuntament de Girona evita que l'Auditori entri en concurs de creditors

El ple de l'Ajuntament va aprovar dilluns per majoria absoluta un pla de reequilibri econòmic [...]

Crida a la defensa de la llibertat d'expressió i creació

La Plataforma per la Llibertat d'Informació considera "d'extrema gravetat" l'entrada a presó [...]

Neix el Festival de Cinemes Africans de Barcelona

La Filmoteca de Catalunya acull de dimarts a divendres la primera edició del Festival [...]

El Museu del Cinema licita els serveis d'atenció al públic i educació

La Fundació Museu del Cinema-Col·lecció Tomàs Mallol ha posat en marxa la licitació de dos [...]

EL + LLEGIT

EL + COMENTAT

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.