Per a l’ACPG, el 2013 ha estat un any excel·lent de creixement de mitjans associats. I, concretament, pel que fa a mitjans digitals, hi ha hagut disset altes i sis baixes. Malgrat la crisi, l’any ha acabat amb un saldo positiu d’onze mitjans que ens acosta al centenar d’associats, dels quals quaranta i escaig estan auditats per OJD Interactiva. Aquests mitjans auditats van sumar al mes de desembre 43.400.000 pàgines vistes en llengua catalana.

Si mirem el rànquing de mitjans de comunicació digitals en català, l’associació agrupa, amb dues excepcions, a pràcticament la totalitat de mitjans digitals privats. Pel que fa als mitjans digitals generalistes, destaquen les grans audiències de l’Ara.cat, amb 1.578.000 navegadors únics, seguit de Nació Digital, amb 1.236.000 n.u., que els situen en els dos primers llocs del rànquing.

Respecte als mitjans temàtics, destaca la presència de l’excel·lent digital cultural Núvol; en aquest àmbit també destaca Butxaca; per als pares, socpetit.cat, i entre els més joves, la tremenda audiència d’adolescents.cat.

En l’àmbit dels digitals de proximitat es fa difícil resumir-ho en pocs mitjans: cada cop són més i més els que consoliden el lideratge informatiu a la xarxa al seu municipi, comarca, vegueria o demarcació provincial.

El 2013 ha estat un any de creixement d’usuaris i pàgines vistes pel que fa als mitjans ja consolidats, amb la combinació de la incorporació de nous mitjans de proximitat que estan creixent amb molta potència i amb una gran qualitat informativa. Actualment, els digitals territorials a l’ACPG arriben als seixanta-set, del quals vint-i-vuit auditen les dades amb OJD Interactiva.

Pel que fa a les perspectives per al 2014, per a l’ACPG l’any ha començat amb força fora de l’àmbit del Principat, especialment amb la incorporació de mitjans digitals en català de les Illes Balears, com són dBalears.cat i AraBalears.cat, a part d’altres digitals més locals de les illes. Fet que, juntament amb els digitals associats d’Andorra i País Valencià, fòrum.ad i la Veu del País Valencià completen la presència de l’ACPG en el conjunt dels territoris de l’àmbit lingüístic català o del domini punt.cat.

L’ACPG impulsa projectes participatius a la xarxa

L’associació, en la línia que es va marcar en la darrera assemblea de potenciar uns valors positius a la nostra societat, aquest curs està impulsant tres accions participatives a través de la xarxa per a estudiants de secundària. Continua el concurs jovesiconducció.cat organitzat amb el RACC i el Servei Català de Trànsit, i que fomenta la responsabilitat en la conducció dels joves; reprèn el concurs literari Ficcions, l’aventura de crear històries, que ja compta amb més de mil joves participants registrats, i inicia amb el domini Punt.cat una col·laboració amb el Premi de futurs periodistes per a joves en el marc del concurs websalpunt.cat.

Tot plegat ens porta a què el 2014 serà per a l’ACPG un any de gran aposta pel món digital, les multiplataformes d’informació i comunicació, i carregat d’accions a la xarxa.

Fins ara no hem dit res de la premsa gratuïta. Què ha passat durant el 2013? La premsa gratuïta ha crescut o s’ha reduït? La resposta, molt positiva, us l’explicarem en el següent article.

Josep Ritort i Ferrús. Secretari general de l’ACPG.