A l’ACPG hem tancat l’any amb quinze noves altes de publicacions gratuïtes de Catalunya i les Illes Balears. Un 2013 on, a més a més de créixer en mitjans digitals d’arreu dels territoris de parla catalana, pel que fa a la premsa gratuïta també ha estat un any de creixement, i amb només quatre baixes ens dóna un saldo final molt positiu en nombre de capçaleres associades.

Malgrat la crisi, alguns editors de premsa gratuïta s’estan atrevint a ampliar la cobertura amb edicions a altres poblacions properes al seu mitjà de referència, sobretot a l’àrea metropolitana de Barcelona, o a altres barris del municipi de Barcelona (en aquesta zona, el 2013 tenim massa exemples per mencionar-ne només un o dos).

Altres empresaris de mitjans d’informació de proximitat o especialitzats, que encara no disposaven d’una publicació gratuïta, han decidit ampliar el seu ventall de productes comunicatius i han entrat en aquest sector amb uns productes periodístics ben elaborats que estan tenint un gran èxit d’acceptació per part dels lectors; un bon exemple és La Marina de Blanes.

I per últim, el 2013 torna a haver-hi bons exemples de professionals del periodisme que viuen en una zona determinada del país, o han anat a viure-hi recentment, i decideixen impulsar una publicació de qualitat per al seu territori més proper; un exemple destacat seria l’Apunt de Menorca.

Tot plegat ha fet que comencem el 2014 amb 105 publicacions associades, 25 de les quals amb control del tiratge PGD. Només aquestes 25 publicacions sumen un tiratge de més de 550.000 exemplars auditats i, entre tots els associats, les dades conjuntes d’audiència són espectaculars. La premsa gratuïta és la més llegida del país i cal recordar que la immensa majoria està escrita en llengua catalana.

Pel que fa al conjunt d’editors de premsa gratuïta, també es respira una notícia econòmica positiva. La gran majoria comenta que el quart trimestre del 2013 hi ha hagut una mica d’alegria monetària, sembla que la baixada d’ingressos s’ha aturat i, tot i que són encara excessivament baixos, la tendència de creixement en ingressos per publicitat per aquest any és per fi positiva i mica en mica ascendent.

Tornem a viure l’alegria de veure editors que impulsen noves publicacions gratuïtes, altres que s’incorporen al món dels gratuïts, i joves periodistes que, en mig d’una crisi de cavall, comencen la seva experiència empresarial d’editors amb una publicació gratuïta. No són molts, però ja són més que suficients per tornar a fer créixer el nombre de mitjans gratuïts arreu del territori.

Si li afegim que el comerç, les empreses i les famílies ens transmeten que hi ha una mica més de moviment econòmic, amb tot plegat veiem el començament d’un any que, a més a més de ser de canvis històrics per a Catalunya, marca un camí de nou positiu per a les publicacions gratuïtes d’arreu del país.

Fins ara no hem dit res de les apostes de futur de l’ACPG. Com visualitzem el futur del nostre sector professional? Cap a on ens adrecem? Quines són les noves tendències? I com des de l’Associació li volem donar resposta? El relat us l’explicarem en el següent article, tercer i últim.

Josep Ritort i Ferrús. Secretari General de l’ACPG.

Articles relacionats: 2013, un any de creixement en mitjans digitals a l’ACPG (1)