L’AMIC, Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació, fa poc més d’un any que va canviar el seu nom i estatuts socials per adaptar-se al futur empresarial dels editors de mitjans de proximitat, geogràfics i temàtics.

Durant aquest darrer any, l’associació ha organitzat una nova edició de la Jornada Internacional de Mitjans de Proximitat, la primera Conferència Interuniversitària de Mitjans de Proximitat i la primera edició del Premi de Recerca en Models de Negoci per a la Premsa de Proximitat. Tots aquests projectes amb la col·laboració d’entitats i professionals del sector.

Entre els ponents que han participat en aquests actes, hi ha hagut un fil conductor en el seu relat respecte el futur de la premsa i els mitjans digitals de proximitat: les tendències de futur afavoreixen els mitjans de proximitat.

A mode d’exemple, us detallo algunes reflexions dels ponents. El doctor Miquel de Moragas, en la seva ponència inaugural de la Conferència Interuniversitària, afirmava que “la xarxa modifica els espais i beneficia els més petits. L’era d’internet afavoreix els mitjans de proximitat.” I explicava que “la xarxa és global, però la producció de continguts és local. Avui ser minoria pot ser un avantatge, si es crea una cultura de producció de continguts de qualitat des de la proximitat”.

El senyor Antoni Maria Piqué va explicar en la seva conferència que “la mobilitat és la nova proximitat”, ja que l’usuari de mitjans és mòbil, les dades són localitzables i es poden compartir. Davant d’aquest nou escenari, els mitjans s’han de plantejar com poden formar part de la vida d’aquests usuaris mòbils.

Una segona aportació del Sr. Piqué, fruit de l’anàlisi dels mitjans membres de l’AMIC, va ser afirmar que “la premsa de proximitat és un fet metropolità”. El conjunt dels mitjans de proximitat estan presents arreu de les comarques catalanes, però concretament la premsa gratuïta i els mitjans digitals territorials en català estan molt presents i amb audiències significatives arreu dels municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona.

Per últim, tant en el marc de la Conferència Interuniversitària com en la Jornada Internacional o a la trobada del jurat del Premi de Recerca, tothom afirmava que el sector de mitjans que pateix menys la crisi és la premsa de proximitat. Constataven que, tot i la llarga crisi econòmica, els mitjans de proximitat mantenen el nombre de lectors i la difusió, mentre la premsa diària d’àmbit estatal a Catalunya no para de perdre lectors a gran velocitat. A més a més, el nombre de mitjans digitals de proximitat creix constantment i, si es mira en usuaris únics, encara creixen més, i fins i tot, durant el darrer any, la premsa gratuïta en català ha tornat a créixer en nombre de capçaleres. Si ens centrem en la publicitat, els mitjans de proximitat són el grup de mitjans escrits on més es creix.

I què fa que els mitjans de proximitat es mantinguin en lectors i difusió, creixin amb noves capçaleres, usuaris únics i ingressos en publicitat? La confiança; la confiança que té el lector amb el mitjà de proximitat, perquè està en diàleg permanent amb ells i explica bones històries, amb rigor i independència. Per tot això, entre els ponents que participaven en aquests esdeveniments es respirava un nou concepte per als mitjans membres de l’associació: “AMIC, mitjans de proximitat, periodisme de confiança”.

Josep Ritort i Ferrús. Secretari general de l’AMIC.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram