L’emprenedoria ha estat el nervi del progrés del nostre país. Des de la influència dels primers comerciants fenicis segles abans de Crist fins a la revolució industrial que va convertir-nos en potència industrial i tèxtil. L’emprenedoria sempre va associada a la valentia a la capacitat d’arriscar. I aquesta manera de ser obliga a ser creatiu per sobreviure.

Pensi qui pensi Catalunya a 10 anys, estem obligats a reprendre amb més intensitat que mai aquest esperit fundacional de ser inquiet i inconformista per voler ser millor del que ho érem ahir.

Amb la darrera crisi econòmica tothom ha tingut clar quins són els vicis a enterrar. I als publicitaris ens toca reivindicar que som element central d’aquells sectors amb valor afegit que han de diferenciar-nos i fer-nos singulars. És a dir, competitius. Millors.

Si Barcelona i Catalunya han tingut visionaris com Pere Prat Gaballí, que va fer fa 100 anys la primera classe sobre publicitat que es recorda, per alguna cosa serà. Si hem tingut genis de la publicitat reconeguts i premiats internacionalment, algun factor de mèrit col·lectiu i entorn existirà. En moments de debilitat, ens convé recordar que darrere aquestes genialitats amb noms i cognoms hi ha tot un sector professional de dones i homes que fan possible construir marques i publicitat de primera. La genialitat sense equip, sense sector, es fa petita.

El Col·legi de Publicitaris, que agrupa més de 1000 professionals del sector, vol ser punt de trobada per a la cooperació i el coneixement col·laboratiu. El talent s’ha de trobar i conèixer per ser més talent. Hem de connectar des de les moltes microempreses publicitàries filles de la crisi amb les institucions, l’empresa i el món docent. Amb l’ètica i les bones pràctiques al centre per recuperar credibilitat i prestigi. Un prestigi que ens ha de permetre posar en valor un treball que tingui reconeixement social i la remuneració merescuda.

Els publicitaris aspirem a aportar a la societat catalana més que la contribució al Producte Interior Brut. Volem ser motor de transferència d’uns valors que ens fan ser com som. Una societat creativa i oberta al canvi és, segur, una societat millor. La creativitat i la innovació han de ser al carrer, a les associacions, a l’escola, a la família. Al conjunt de la societat. Potenciar aquests valors que configuren la nostra identitat és la millor aportació que podem fer a un món global que s’enriqueix amb la diversitat.

Catalunya serà. I els publicitaris d’aquí, des del Col·legi, participarem activament per aportar-hi els nostres valors. Perquè els valors són el nostre millor capital.

Rosa Romà. Degana del Col·legi de Publicitaris i Relacions Publiques de Catalunya.

 

Columna publicada en el núm. 4 de la revista Comunicació 21 (estiu 2016).