Aquests dies, tots els que treballem en màrqueting i relacions públiques ens dediquem a tancar les campanyes de 2019 i dissenyar les nostres estratègies per al 2020. També és un bon moment per fixar-nos en les tendències que influiran en el sector en els propers dotze mesos. Entre les més destacades figuren el contingut automàtic, el contingut efímer, el podcasting corporatiu, les plataformes d’experts i, per descomptat, Google BERT.

Del contingut automàtic al contingut efímer

L’auge del màrqueting de continguts ha disparat la inversió de les empreses en la creació de contingut. Segons Statista, el 2020 les empreses europees invertiran més de 2.000 milions d’euros en content marketing, el doble que el 2016. Hi ha alguna manera de reduir aquest cost?

El contingut generat automàticament, mitjançant un algoritme d’intel·ligència artificial (IA) alimentat amb big data, pot ser la solució per fer front a l’escalada de continguts. Als Estats Units, mitjans com The Washington Post fan servir des de 2016 software per generar informació sobre resultats electorals; a Europa, agències com AFP o Reuters usen habitualment contingut automàtic. Per la seva banda, a Espanya, l’agència Efe ha firmat un acord amb l’start-up Narrativa per crear continguts amb intel·ligència artificial. També les agències de RRPP podem beneficiar-nos d’aquesta tecnologia, per exemple per elaborar automàticament versions d’una nota de premsa amb els resultats locals d’una enquesta.

La intel·ligència artificial pot ser així mateix una excel·lent aliada per a la creació de contingut efímer. Es tracta d’una altra tendència a l’alça sorgida com a reacció a l’allau de continguts disponibles a internet. Consisteix en missatges, vídeos, fotos, etc. que deixen d’estar disponibles en un breu període de temps. L’usuari ha de consumir-los a l’instant o corre el risc de perdre-se’ls i quedar exclòs (el que en anglès s’anomena FOMO). Snapchat va ser la xarxa social pionera a introduir el contingut efímer, que després han adoptat altres plataformes amb èxit. El 2019, les stories d’Instagram van tenir 500 milions d’usuaris actius al dia!

Entre els avantatges del contingut efímer figuren un augment de les interaccions, un viralitat més ràpida i un major engagement amb l’audiència. A més, satisfà la demanda de continguts breus de consum ràpid amb dispositius mòbils en xarxes socials com TikTok.

Tornen els podcasts i els experts

Enfront d’aquestes novetats, també hi ha formats ‘antics’ que viuen un ressorgiment. Un exemple són els podcasts corporatius, el consum dels quals creix gràcies a innovacions com els altaveus intel·ligents. Els podcasts han passat de ser una alternativa a la ràdio convencional o un instrument per redifondre programes a convertir-se en una eina de màrqueting.

Companyies com Slack, amb el seu podcast dedicat als treballadors del coneixement, o el BBVA, amb el seu podcast d’emprenedoria i transformació digital, estan obtenint interessants audiències i reconeixements gràcies a la seva aposta pel podcàsting. Segons IAB, els podcasts corporatius o patrocinats facturaran 1.000 milions de dòlars en 2021.

Un altre clàssic que està vivint una segona joventut són els experts que col·laboren amb els mitjans de comunicació. Enfront dels cada vegada més qüestionats influencers, els experts acreditats aporten credibilitat al contingut. El 2020 serà més fàcil que mai arribar-hi gràcies a les plataformes d’experts com Helpareporter en anglès o YouCheck en espanyol.

En aquests llocs, els periodistes i blocaires poden trobar experts per als seus continguts, mentre que per als experts suposen una forma de donar-se a conèixer i construir la seva marca personal. En el cas de les agències, aquestes plataformes ofereixen una bona ocasió de posicionar els portaveus corporatius i aconseguir més oportunitats per sortir als mitjans.

Per descomptat, no podríem acabar aquest repàs de les tendències de les RRPP a tenir en compte el 2020 sense parlar de l’última actualització de l’algoritme de cerca de Google. Es diu BERT (que són les sigles de Bidirectional Encoder Representations from Transformers) i aplica el processament del llenguatge natural (PNL) a les cerques. Això permet al cercador comprendre no solament el significat de les paraules indicades, sinó també el seu context.

Segons assegura Google, l’objectiu d’aquesta actualització és promoure un SEO més natural, en què els usuaris obtinguin resultats més rellevants. El temor de les empreses és que repercuteixi en el posicionament de les seves pàgines. No obstant això, per ara l’impacte de BERT és limitat, ja que segons Google el nou algoritme només afecta el 10% de les recerques.

Al final, tots aquests canvis i tendències apunten a una mateixa direcció: ja sigui un contingut automàtic o efímer, un podcast o un article avalat per experts, el realment important és crear contingut rellevant i útil per als usuaris que sigui reconegut com a tal per Google . Tota la resta (trànsit, posicionament, viralitat, engagement, etc.) acabarà arribant si no perdem de vista a qui ens dirigim en les nostres estratègies de RRPP per al nou any.

Deborah Gray, fundadora i directora de l’agència Canela PR.