Durant els últims anys la forma en què ens comuniquem i els canals que utilitzem han evolucionat i canviat de manera dràstica. Estem vivint un abandonament dels textos i un gran creixement dels continguts tant visuals com de veu, juntament amb la tecnologia que els impulsa.

Les experiències “sense text” o “sense paraules” dirigeixen i influeixen cada cop més en la forma en què interactuem amb les nostres marques favorites i amb el món digital. No només en el comerç, sinó també a través d’Instagram i fins i tot dels dispositius Echo d’Amazon, veiem un enfocament cada vegada més gran cap a formes de comunicació que requereixen poc o gens text.

El nostre propi estudi de mercat va revelar que el 52% dels compradors consideren que les imatges dels productes són l’aspecte més important de la seva experiència online. No obstant això, centrar-se en crear l’experiència sensorial més potent –ja sigui a través d’imatges, veu o, qui sap, inclús olors– no és suficient. Els clients només invertiran en una marca que utilitzi la tecnologia d’una forma innovadora per generar emocions, interaccions i satisfacció.

Anem a revisar com algunes companyies estan invertint en el comerç sense text, sense paraules, analitzant l’impacte en les xarxes socials i el futur de l’e-commerce en un món cada vegada més visual.

Made for you

L’impacte que han tingut el comerç electrònic i el comerç mòbil en el retail és innegable. La generació més jove està liderant el canvi cap a l’online: els de 25 a 34 anys són els més actius, comprant de mitjana vuit vegades al mes en els retailers online. No ha de sorprendre, doncs, que els consumidors anglesos afirmin que l’e-commerce és la seva plataforma preferida per comprar.

A més, les imatges són cada vegada més importants per a l’e-commerce, i estem veient com adquireixen més i més rellevància. Les marques estan usant imatges per reemplaçar les paraules, per exemple utilitzant icones per als filtres dels tipus de productes, colors, etc.

Així i tot, algunes marques estan anant un pas més enllà. És el cas de Made.com, una empresa que ven mobles assequibles de disseny. La companyia prioritza sempre els continguts visuals a causa del tipus de productes que ven. Però el més cridaner és el seu Sofasizer, que permet als clients trobar la seva butaca ideal jugant amb la mida, el color i el preu.

És una forma efectiva i senzilla de donar als compradors una representació visual d’un producte i de les diferents opcions en què es troba disponible, d’una forma divertida i sense necessitat d’utilitzar la recerca tradicional de text.

Ikea és un altre exemple destacat d’una marca que utilitza la imatge al seu favor. La companyia sueca ha fet un pas més enllà amb la realitat augmentada. La botiga de mobles i decoració està utilitzant la realitat augmentada per permetre als clients comprar de forma remota. Poden veure els productes a casa, de manera que no s’han de desplaçar a la botiga. És, sens dubte, la següent fase de l’experiència “sense paraules” que tots els retailers haurien de considerar.

L’imparable creixement de les xarxes socials

Companyies com Made.com i Ikea –fins i tot Amazon en certa manera– triomfen online perquè cobreixen les necessitats de facilitat d’ús i conveniència dels seus compradors. El lliurament en un dia, l’accés instantani a productes des del mòbil i el portàtil, i no haver d’anar físicament a les botigues. Igualment, la immediatesa que proporcionen les xarxes socials ha contribuït a què cada cop hi hagi menys necessitat de text, i la popularitat d’Instagram està liderant aquest canvi cap a un retail sense paraules.

Instagram Checkout –llançat aquest any– permet als usuaris comprar directament els productes en l’app. La idea és també molt senzilla: com menys barreres hi hagi per completar una compra, més probabilitats hi ha que l’usuari compri el producte. És un canvi d’estratègia petit però molt intel·ligent per part d’Instagram. La companyia vol fer un pas cap a l’oportunitat de compra que ofereix l’“aparador online”.

A més, utilitzar imatges i la tecnologia de reconeixement d’imatges per ajudar els clients a trobar els productes suposa un estalvi de temps. Els compradors poden pujar una imatge per localitzar el mateix producte o un de similar en lloc de veure’s obligats a descriure amb paraules el que han vist.

També pot ser una fantàstica opció omnicanal: si la talla o el color que busca el client no està disponible a la botiga on es troba, pot simplement fer una foto del producte i veure el que hi ha a la botiga online. A més, el reconeixement d’imatges és un gran aliat dels retailers per identificar, categoritzar, classificar i etiquetar productes, el que també estalvia temps, treball i costos.

Un món en què la imatge mana

Incorporar elements visuals a les compres i les recerques en línia no només genera una connexió directa entre la necessitat del comprador i el producte, sinó que és una forma més interactiva i extremadament efectiva per incrementar les vendes.

Els clients són constantment bombardejats amb idees, anuncis, nous productes i ofertes. Però a través de la imatge i de plataformes més innovadores amb capacitats de veu i realitat augmentada, les marques poden diferenciar-se i captivar els consumidors d’una manera més memorable, significativa i divertida, com mai abans.

Aquest és només el principi. Les millores tècniques de les capacitats i funcionalitats de reconeixement d’imatges estan progressant constantment, només és qüestió de temps que la recerca visual sigui àmpliament adoptada. I amb ella, un nou món de possibilitats de comerç electrònic que serà més humà i més interactuable, molt més semblant al món real que ens envolta i de la forma en què ens connectem i relacionem amb ell.

Ángel Maldonado, fundador d’Empathy.Co.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram